♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under juli 2009

Av Debora Persson - 28 juli 2009 16:00

Det bar av till stranden innan. Först blev det Klagshamn men det var inte fräscht där så det bar av till Sibbarp som vi trodde skulle vara sjukt mycket folk vid men det var knappt en människa.

Men för den saken kom regnet så vi sket i det efter en stund.

Nu är vi hemma och jag är ändå pisstrött och behöver vila i vilket fall.

Pojkarna sitter och spelar xbox och jag irriterar mig mest på att folk verkligen tror att jag vill göra precis som dom. I själva verket är det inte alls så. Helt annan anledning har man faktiskt. Och i själva verket så var det jag som planerade in detta först så jag förstår inte problemet folk har. 


Aja, inget ovanligt, jag klarar mig själv. Eller vi klarar oss själva. Nu har jag jävligt ont i min rygg och känner emst att jag behöver slå någon på käften.

Av Debora Persson - 28 juli 2009 08:30

Idag hoppas vi på fint väder så vi kan lägga oss på stranden ett par timmar.

Men ingen stress idag tack, får la ta dagen som den blir. Alla är vi fortafarnde helt slut efter gårdagen.


Tillochmed Algot, som jag trodde alltid var uppe jättetideigt, för det är vad jag kan minnas att han alltid är ligger och sover jämte mig nu. 

Han sa visserligen till oss igår att han skulle gå upp vid sjutiden för att vänja sig så han inte försover sig när han ska börja skolan igen men då sa vi till honom att det behöver han inte än!

Han måste ju åtminstone ha minst två veckor kvar av sitt sommarlov!


Nu kom Sally hem  så nu vaknar nog Algot snart för hon är extremt kelig när hon varit ute om nätterna!





Av Debora Persson - 27 juli 2009 22:11

Du är på dag 214 av 280. (76,4%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 3 fulla dagar (v30+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 66 dagar kvar till beräknad förlossning.

 



Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.


Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.


Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.


Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen.

Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen.

Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

Av Debora Persson - 27 juli 2009 20:18

Det vatt Tosselilla idag.

Var där 10.30 och åkte därifrån vid 17 så blev en heladag ungefär.

Slut i kroppen var vi allihopa, inte minst jag som ändå gjorde minst där borta.

Jag var ju mest väskbärare eftersom det inte är mycket jag får eller kan göra där. Men jag hade roligt ändå!


Jag tillochmed badade idag! Och som man ser här till höger så ser man inläggen för ett år sedan jag skrev och precis för ett år sedan badade jag för första gången det året! Samma sak idag, första badet för min del detta året!


Visserligen blev det inte mycket bad för min del. Det var mest ner i poolen och upp efter tio minuter. Menjag badade iallafall.

Männen däremot badade bytydligt mycket mer. Åkte kanor hit och dit och var i vattnet ett bra tag!


För övrigt åkte pojkarna GoCart, Algot var precis i längden för att åka, egentligen var han nog lite kortare men snubben pallade nog inte yjaffsa, håret räddade honom skulle jag tro.


Båtar blev det. Minigolf. Köpte glass.


Mannen min fick offra sig för att åka karusseller med lilleman så han slapp åka ensam. Han verkade inte gilla dom nått vidare men lilleman tyckte det var roligt!


Bilder.

Min man

 Algot klättrar

Klättring

Den åkte pojkarna medans jag fick titta på.

 

 Karusell

 Flygande båt, eller vad det varlilleman åkte..:)

 


 VäskVakt


 Badkungen


 Karusell


Bad


 Fika


 Minigolf


 Tarzanskogen


 Cykling


 Påfågel


 Krockbåtar


 


GoCart


 


 Ankor. Algot klättrar på den högra av dom.



Vi hade iallafall roligt idag och är jättetrötta just nu så blir att vi tar det lugnt resten av kvällen här!



Av Debora Persson - 26 juli 2009 21:29

Idag fick jag Akupunktur i mina öron för att lindra smärtan i min rygg.

Eller det heter egentligen något annat tror jag men i vilket fall så gjorde det förbannat ont på de där punkterna.

Nålarna sitter kvar och det ska dom göra en vecka ungefär.

Pyttesmå nålar är det så inga stora.

4-5 stycken nålar i varje öra har jag.


Men dra åt helvete, det gjorde ont.
Och för övrigt så har jag faktiskt inte haft lika ont som jag brukar ha.

Vet visserligeninte om det är därför eller inte,

det märker jag om någon dag men förhoppningsvis så är det nålarna som hjälper så jag inte satt nålarna förgäves. Hjälper det såkan det ju vara värt att göra om det sen. Eller att man testar de stora nålarna i ryggen istället..


 

Av Debora Persson - 26 juli 2009 21:24

Du är på dag 213 av 280. (76,1%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 2 fulla dagar (v30+2).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 67 dagar kvar till beräknad förlossning.



Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.



 


Av Debora Persson - 26 juli 2009 21:21

 



 



Av Debora Persson - 26 juli 2009 20:05

Ja, idag vatt det kalas hemma hos mamma. Karin och Kalleponken skulle firas. Dom verkade nöjda med presenterna dom fick av oss. Även om Kalleponken inte fick någon iller så blev han glad för sina stekpannor och drickor som han ska dricka när han fyllt 18 år :P

Karin fick glas och en massa prylar till sin blivande lägenhet.


Nu är vi hemma igen. Algot är här hos oss och vi ska grilla kött nu med.


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards