♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 15 december 2011

Gravid Vecka 37 (36+0) & Barnmorskebesök

Av Debora Persson - 15 december 2011 19:37


Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 27 dagar kvar till beräknad förlossning.


   

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.



   



Barnmorskebesök idag!

Idag var det besök hos barnmorskan som gällde. Näst sista innan BF. Nästa besök är den 29 december och efter det hoppas vi inte på att behöva gå på mer besök.. Annars är det den 13 januari som gäller och då är det två dagars övertid...

Vikt på mig togs idag, och jag kan säga att så här mycket har jag aldrig vägt i hela mitt liv!

Järnvärdet togs inte, men det togs ju förra veckan och hade ökat så pass mycket ändå.


Vi gick igenom kommande förlossning, hur och vad jag kände inför den.

Eftersom min förra förlossning gick så snabbt så ska vi åka in direkt denna gången och inte sitta hemma och vänta.

Och skulle det dra ut på tiden då så är vi ändå där och inte hemma för det kan gå undan rätt som det är sen ändå.


Det skrevs i mina journaler om önskemål, smärtlindring  eller annat som kan vara bra för barnmorskorna att veta när vi kommer till förlossningen.

Dock så har ju jag skrivit en helt egen förlossningsplan som ska tas med när vi åker till förlossningen.

Den är bättre för där har jag skrivit exakt allt och hur jag vill ha det när jag ska föda.

Är egentligen inte särskillt rädd för förlossningen i sig, utan jag är mer stressad över hur man ska hinna med allt innan vi ska till förlossningen när man ska ringa barnvakt och lämna Maximilian, få med sig väskor och allt det där. Och så är jag så jävla rädd för nålar och sprutor så jag skulle kunna dö.


Mitt SFmått låg idag på 35 och magen har börjat sjunka ner nu. Dock så har det lilla pyret inte fixerat sig än, men det är som sagt väldigt vanligt att barnet inte gör när det är andra barnet så det gör inte så mycket.

Det ligger iallafall med huvudet ner, vilket den har gjort hela tiden i stort sett så den har ju hittat sin plats iallafall. Huvudet ligger där det ska men är fortfarande ruckbart.

Hjärtslaget lät bra idag med och låg på 128 tror jag?


Annars var det väl inte så mycket mer än så idag. Allt såg bra ut och jag mår bra.

 
 
Madde - Julkalender

Madde - Julkalender

15 december 2011 23:52

Nu är vinnaren dragen till lucka 9.
Kika in och titta om du är den lyckliga vinnaren.
Vinnaren har bara ett dygn på sig att höra av sig annars dras en ny vinnare.
Passa även på att kolla in dom övriga luckorna om du inte redan är med i dom. :)
Imorgon avslutas två grymma tävlingar, lucka tio med en Wigglekart och miss dee tävlingen med ett snyggt armband.

Kram Madde.

http://vhdbrud.blogg.se

 
Sofia

Sofia

16 december 2011 00:06

Vinnare + ny lucka uppe :D

http://smnmode.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards