♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under december 2011

Av Debora Persson - 23 december 2011 09:30


Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 1 full dag (v37+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 19 dagar kvar till beräknad förlossning.


När jag sa till mannen att ta kort på magen kom Maximilian

springades med sin mage i vädret!♥

 


 


       

Att jag nu har gått 37 veckor är ganska ofattbart!

Nu är det inte alls långt kvar och jag börjar känna mig stressad.

För bebisens skull hoppas jag att den väntar några dagar med att komma till efter nyår iallafall.

Men den kan ju komma när som helst nu och för min del får den komma precis när den vill förutom i julhelgen för att ligga på BB under jul har jag inte tid med.

Det börjar bli jobbigt nu med.

Mina fötter börjar likna hobbitfötter (sagan om ringen) och jag får knappt på mig skor längre.

Klockan som brukar hänga rätt löst om handleden sitter så tajt att jag inte längre kan använda den.

Och kläder ska vi inte tala om.

Gravidjeansen tar en kvart att få på nu för tiden och att åka bil med dom är inte det lättaste.

Jag får hoppa in i bilen som en stel pinne.

De andra gravidbyxorna jag äger är så ljusa och inte särskillt anpassade för vintern och en tvååring så man bli lätt smutsig med dom så mjukisbyxorna är min bästa vän nu för tiden.


19 dagar kvar till beräknad födsel. 19 dagar kvar tills bebisen inte kommer. Ingen stor procent som föder på det utsatta datumet men hoppas iallafall slippa gå över tiden ändå.

Ibland känns det som om bebisen snart kommer men ibland känns det som om den tänker vänta till med att komma till mitten av mars ungefär. Som tur är så slipper man gå så mycket över tiden! :)


Men som sagt, vänta lite till bebisen. Ha inte förr bråttom för din morsa är inte berädd ännu. Hon behöver vila och förbereda sig lite till. Hon ska fira en lugn jul och fara runt som en stressad iller innan det får vara dags. Och snön har inte kommit så det blir ingen pulkaåkning för dig eller storebror detta året i vilket fall. :(

Kom nästa år.


Krama bebisen!

   

Maximilian brukar dela med sig med sin napp till bebisen.

Av Debora Persson - 23 december 2011 08:52

Igårkväll var det dags för inflyttningsfest hos mamma och Göte. Och Algot såklart.

Jesus vad mycket folk som kom! Och så bra att det fortfarande är ett stort hus för annars hade vi verkligen inte fått plats! :)

Det var mammas vänner och arbetskollegor, Götes vänner och arbetskollegor, Algots vänner med familj, släktingar familjer som kom.

Maximilian var glad, det var många barn att leka med och särskillt småtjejerna var populära. Eller det kanske var han som var populär hos tjejerna, jag såg nämligen inte min pojk allt för ofta för han hade fullt upp med att leka!

Dessutom var ju Kakka på plats och Kakka är speciell för honom så han hängde en del med henne med.

Kalle som han har tjatat om sååå länge nu träffade han äntligen men då blev han så blyg så Kalle var inte så rolig till en början heller ;)

Mycket mat och fika bjöds det på innan vi gav upp för kvällen och åkte hem.

Inte en enda bild blev tagen eftersom det var så mycket folk och jag glömde helt bort att jag hade kameran i väskan.

Av Debora Persson - 22 december 2011 10:29

God morgon!
Idag tog vi visst sovmorgon till 9.30 för då kom det en glad och nyvaken liten herre in till oss och väckte oss.

Nu ska vi äta lite frukost innan vi startar dagen som har massor att göra idag.

Idag är det dessutom 20 dagar kvar! Går in i vecka 38 idag! :)

Av Debora Persson - 21 december 2011 22:57

Usch, denna dagen har gått kanonsnabbt! Inte hunnit med allt man planerat men det är fär hela familjen däckade här hemma i eftermiddags så vi var trötta allihopa!

Hann påbörja bakandet men det gick inte riktigt som planerat det heller. Degen till mina rosenbröd ville inte alls jäsa ett dugg på 45 minuter så det var bara att slänga den degen.

Gjorde sen en herrans massa knäck som tog knäcken på mig och min rygg. Det tog så lång tid att stå och veva i grytan och sen tog det såklart tid att fylla alla knäckformar och tillslut tröttnade jag och tog fram formarna till amerikanska muffins och fyllde dom med knäck. Det blev JÄTTEKNÄCK kan man säga men jag orkade liksom inte slutföra mitt arbete. Blev mycket knäck ändå. :)

Nu ska det plockas lite till här innan sängen ropar på mig. I morgon blir det fullt upp hela dagen och kvällen ska avslutas hemma hos min mamma!♥

Av Debora Persson - 21 december 2011 10:25

I natt har jag sovit fruktansvärt dåligt. Har vaknat en gång i timmen och trott att jag skulle stiga upp men det har hela tiden varit på tok för tidigt för att resa sig ur sängen så har fått somna om för att snart vakna igen.

Kanske det har å göra med de som hände igår för det låg jag länge och tänkte på innan jag somnade elller så är det bara för att min kropp är trött på att vara gravid och inte kan ligga så bra i sängen eftersom jag alltid annars sover på mage och det kan man knappast göra nu.


Mannen är iväg på möte och sen ska han iväg för att hämta någon julklapp från jobbet.

Maximilian sitter i soffan och myser med täcke och barnprogram. Han är ju faktiskt hemma från dagis idag för han är sjuk så det klart det blir mys då!


Vi ska iallafall försöka baka lite idag. Det är både rosenbröd och lite julgottis som ska bakas denna veckan. Kan ju lika gärna göra det idag när det är så grått och trist väder ute! Vart är snön!?  Förra året vid denna tiden hade vi galet mycket snö och det vill vi ha nu med!

Lite julkänsla, tack!




Av Debora Persson - 20 december 2011 20:19

Efter att ha besökt vårdcentralen idag så åkte mannen iväg och hämtade en bil som skulle vara med i flytten.

I den fanns abra två säten så jag och Maximilian fick vänta lite hemma på att lillasyster K skulle komma och hämta oss.

Att åka med lillasyster var ganska spännande, hon hade åkt småvägarna till oss eftersom hon var rädd att bilen skulle stanna mitt på motorvägen men när vi åkte med så gick det bra med att köra på motorvägen eftersom om bilen skulle stanna så skulle hon iallafall slippa stå ensam vid vägkanten om fallet skulle bli så.

Vi åkte alltså med henne nu för första gången sen hon skaffat körkortet så det blev en spännande resa kan man säga.

Herregud vilket hus min mamma har fått! Fy satan vad man blir lite avis kan jag säga! Visst förtjänar dom det eftersom dom förlorat hela sitt hus tidigare och jag förstår att de är nöjda med sin nya byggnad!

Lyx kallar jag det!


Har man stor familj så har man.

2 köksbord är det som gäller fast det bara är 3 personer som bor hemma:)

 


Min älskling!

   


Fåtölj i passande storlek till min lille prins!

   


Badrum på nedre plan

    


         

Provsitter och godkänner.

   

Ovanvåningen

               

Lillebrors rum

   

badrum på ovanvåningen

              


Medans mannen, Khaled och Göte åkte mellan lägenhet och hus för att bära möbler så var vi flickor och Maximilian bara hemma och "slet".

Algot kom lite senare hem från skolan.

Mamma var i affären och köpte mat åt oss.

Hon var iallafall mer än välkommen hem när hon kom hem. Jäklar vad vi åt allihopa! Efter maten fårtsatte karlarna att arbeta medans vi andra gjorde kvinnogöra som att packa upp och sånt där festligt.


Dagen fick dock ett väldigt tragiskt slut och många tårar fälldes .

Så tråkigt att det ska hända så hemska saker en dag som ska vara bra!

Livet är ibland orättvist och att se någon lida är inte roligt alls!

Så ikväll tänker vi på de där hemma.

Av Debora Persson - 20 december 2011 20:02

Idag blev det yttligare ett besök på vårdcentralen och det var då vår egen vårdcentral på sjukhuset. Det var ganska mycket folk som väntade men som tur var så var det mycket personal så det gick rätt så snabbt att komma in till en sköterska. Vi behövde inte ens träffa en läkare idag utan sköterskan kunde säga direkt vad det var med vår Maximilian.

Han har helt enkelt fått Höstblåsor.


Höstblåsor är en virusinfektion som är vanlig bland barn upp till tio år. Vuxna kan få höstblåsor men det är ovanligt eftersom vi har antikroppar sedan tidigare. Blåsorna sitter i munnen, och ibland på händer och fötter. Sjukdomen är ofarlig och går över efter ungefär en vecka.

Höstblåsor orsakas av ett virus som heter coxsackievirus, som hör till gruppen Enterovirus.

Den som bär på smitta kan vara smittsam i flera veckor men smittan avtar hela tiden. Värst är det precis innan sjukdomen bryter ut och i början. Därför kan det vara svårt att avgöra när barnet ska vara hemma för att undvika att smitta andra.


Och det känns rätt skönt att det inte längre smittar isåfall eftersom det redan brutit ut på honom och det brukar vara över på en vecka så snart ska det ha försvunnit på honom. Men blåsorna är inte roliga på honom så vi skulle iallafall fortsätta några dagar med att ge honom antibiotika som vi fick igår så blåsorna försvinner lättare på honom.

Vi har även köpt en kräm så blåsorna torkar ut snabbare så förhoppningsvis är han snart fin i ansiktet igen.

Så även om det inte ska smitta mer så blir det inget dagis för min älskling i veckan. Känns bättre att ha honom hemma hos oss ändå. Han måste ju fått bacillerna från dagis med dessutom så det är väl fler barn som har det antar jag. :(


Vilken skillnad det kan vara på vårdcentral och vårdcentral. Den ena läkaren gissar sig till en sjukdom och skriver ut medicin och på nästa ställe behöver man inte ens träffa en läkare för sköterskan vet vad problemet är.


Av Debora Persson - 20 december 2011 08:10

Igår ringde de från Försäkringskassan oc berättade att min Havandeskapspenning gått igenom!
Verkade visserligen som om det var mitt läkarintyg som avgjort om jag fått det eller inte och så ska det ju inte vara egentligen när man har ett jobb där man inte kan omplaceras och man står upp hela dagarna, tunga lyft och allämänt påfrestande för ryggen men jag är glad iallafall!

Nu slipper jag sitta här hemma och slösa mammadagar resten av året i väntan på bebis!


Nu ska jag väcka min lilla älskling som antagligen är skittrött för han var uppe längre än vad jultomten hade tillåtit igår, men vi hade Danne på besök och fast Maximilian hade gått och lagt sig steg han upp hundra gånger för att hämta in Danne på sitt rum och göra allt för att inte somna.

Idag testar vi lyvkan på en annan vårdcentral nämligen så vi kanske kan få ett svar...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards