♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under december 2011

Av Debora Persson - 13 december 2011 09:16

Tisdagen den 13 december och det är lucia.

Datumet blir 11-12-13 idag.

Lucia är väl ett fint namn, borde man ha om det blir en flicka...

Idag finns även ett födelsedagsbarn, min mormor fyller år och det ska firas.

 

Eftersom vi hade fullt upp igår så ska vi ta det lugnt idag, i eftermiddag åker jag och Maximilian iväg så innan dess blir det hemmamys. Det är skitkallt i lägenheten fast elementen ligger på max. Ska försöka hinna baka lite rosenbröd till mamma med idag.


Förra årets luciafirande, då var min älgkling stjärngosse.

        

Av Debora Persson - 12 december 2011 20:39

Idag var det dags för julpyssel på Maximilians dagis.

Småbarnsavdelningarna har inte luciatåg, lite tråkigt visserligen men å andra sidan blir det inte mycket till luciatåg för småbarnen heller.

Förra året, på Maximilians förra dagis hade de luciatåg alla avdelningarna tillsammans men det var som sagt inga av de små barnen som sjöng. Och jag vet att det var någon unge som började yla när barnen sjöng och det gjorde att fler och fler ungar började yla och alla barnen sprang till sina föräldrar. Även min son satt större delen av luciafirandet i mitt knä.

Men ikväll blev det lite julpyssel  och fika.


Detta är vad Maximilian gjorde..

en lucia, en tärna, en tomte av sten, en gristavla och en målad boll.

   

När vi var klara med fika och pyssel så var det inte så enkelt att få med vår herre hem. Han ville stanna på dagis! Han har inte varit på dagis sen förra onsdagen så klart att han längtade dit! Nu när jag är mammaledig så kommer han vara på dagis tre dagar i veckan så på onsdag ska han dit igen och leka med de andra barnen igen! :)

Av Debora Persson - 12 december 2011 19:58

Det är måndag och yttligare en ny vecka är påbörjad! Dagen började dessutom ypperligt då vi hade en superglad Maximilian som var på sugerhumör! Dessutom har han fått sova i natt med, de senaste dagarna har han sovit rätt oroligt.

 

När vi stigit upp och jag slår upp datorn ser jag att jag vunnit en wigglekart!

Hur enorm blir inte lyckan då? Min lilla prins kommer älska den! En gul är vad vi kommer få hem.


Vi åker sedan in till stan för att göra lite ärenden och börjar med ett litet besök hos konstapeln eftersom de gett oss parkeringsböter här utanför som inte var riktigt skriven och därför skulle karln kolla upp det så där sparade vi 700 kronor som vi nu slapp eftersom de hade gjort en på tok för knasig skrivelse på boten! Skönt att slippa det såhär lagom till jul vill jag lova!

Sådär, även solen har sina fläckar kan man ju säga. Hade de skrivit rätt på boten hade de säkert fått in 700 extra till julfesten i år..

Leksaksaffären blev det med för att kolla om vi hittade julklappar, men det enda som köptes var den blå gubben (Iggly Piggly??) från Drömmarnas Trädgård, och Maximilian hade en ny vän.

 

Ett par ärenden till på stan innan vi begav oss till Maximilians farmor som skulle sätta 8 nya nålar i det andra örat på mig.

Det känns rejält när nålarna ska sättas på plats men det är värt det om man sen slipper att ha ont.  :)

Efter det så åkte vi hem och lagade mat innan vi skulle bege oss på julpyssel med Maximilian på dagis.


Idag skulle vi även hunnit med ett besök på Familjerätten för att skriva på faderskapet för kommande bebis, men eftersom jag inte har någon giltig legitomation så fick vi avboka detta mötet. Jag hade hoppats på att ha hunnit fått mitt nya tills idag men det hade jag inte. Så förhoppningsvis kan jag få min nya legitimation i veckan så det kan bli ett nytt möte på familjerätten.

Är som sagt bäst att ha skrivit på alla dessa papper innan bebisen kommer, ifall något skulle hända.

Av Debora Persson - 11 december 2011 15:16

  

 

Idag är det exakt en månad kvar tills vårt lilla hjärta ska komma!
Om en månad ska Maximilian bli storebror!!

Kan knappt fatta att han ska bli storebror, han är ju fortfarande min lilla  lilla älskling!

Han kommer fortfarande vara min lilla älskling hela livet men samtidigt blir han min stora älskling.


Förhoppningsvis är det kanske lite mindre än en månad och inte lite längre!

Kanske blir det en 8 dagar tidig bebis denna gången med.

Jag föddes 8 dagar tidigare, beräknad 10 januari men kom 2 januari.

Maximilian var 8 dagar tidigt, beräknad 1 oktober men kom 23 september.


Men ibland har jag för mig att bebisen ska komma den 28 december.

På något sett låter det som ett datum som bebisen mycket väl skulle kunnat komma på.

Men det är inte roligt för bebisen att komma i slutet på december, att vara sist med allt hela tiden.

Ska den födas i december borde det bli på tisdag, samma dag som min mormor fyller år och då är det lucia och födelsedatumet skulle helt enkelt bli 11-12-13. Det är väl ett ballt datum?!

Så tidigt blir det dock inte kan jag lova.





Av Debora Persson - 11 december 2011 07:49

Maximilian har sovit oroligt i natt och vi strax efter sju vaknade han igen. Mannen steg upp och frågade om han ville ha lite välling så han förhoppningsvis kunde somna om och då fick han som svar  "LalaFilm".

Så med lite välling och Lalafilm (Teletubbies) ligger han nu på sitt rum och myser. Själv vakande jag med och steg upp eftersom jag inte skulle somna om i vilket fall. Känner mig helt förstörd idag.

Så en vilodag hade kanske suttit på sin plats, igår blev det massa städ här hemma, fönsterputs på Maxens rum, om någon ska komm eller om någon går härifrån står han alltid och väntar och vinkar i fönstret så där var lite kladdigt. Massa tvätt och annat plocka hanns med igår innan Oskar kom för då var lite livsviktig fotboll och jag gick och la mig innan jag vaknade lagom tills middagen var klar.

Idag blir det lite veckorhandling och inte lika mycket plock här hemma. Det är söndag och idag tar vi det lugnt.

Tredje Advent så vi tänder vårt tredje ljus idag.

 

Av Debora Persson - 10 december 2011 22:23

       

Mammas hjärta.

Den finaste av alla.

Av Debora Persson - 10 december 2011 10:26

Idag kom snön!
När Maximilian vaknade i morse trodde han det var regn så förklarade för honom att när det kommit tillräckligt snö så kan man åka pulka så nu har vi en glad herre!

Men tydligen skulle snön inte lägga sig så blir nog ingen pulkaåkning än på ett tag för vår lilla herre tyvärr.

Men vi laddar ändå upp med lite julradio idag och sätter igång med att städa här hemma.

Så lite julkänsla blir det ändå nu.


Och på tal om jul så är det väl inte så mycket tal om jul när det kommer till följande bilder men strax innan jul så flyttar de ju hem igen. Bilderna kommer från mammas fb och de kommer banne mig få århundrandets snyggaste hus!

Detta påminner mig med om att det kanske är dags att börja baka rosenbröden till inflyttningsfesten..

                       

Av Debora Persson - 10 december 2011 09:17

Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 2 fulla dagar (v35+2).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 32 dagar kvar till beräknad förlossning.


I morgon är det 1 månad kvar tills lilla pyret ska komma!


     

Bilderna togs igår men orkade inte lägga upp dom då.


Vecka 36

Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.

Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Tänk på att det är karaktären på fosterrörelserna som ändras, dock ej frekvensen. Vid avsaknad av eller minskade fosterrörelser ska du ALLTID kontakta förlossningen eller din MVC. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.


Ja, nu är det inte långt kvar tills h*n ska komma! I morgon är det en månad kvar. Helst inte dag längre än så..

Så max en månad till tänker jag vara gravid.

Nu börjar det bli riktigt trångt i magen med. Samtidigt som det trycker rejält neråt så trycks det rejält uppåt. Det känns som om bebisen ibland tänker ta sig ut henom att gräva sig uppåt genom lungorna.

Jag vaknar nu för tiden alltid väldigt tidigt. Det gjorde jag när jag väntade Maximilian med. När jag vaknar är jag så pass pigg att det inte är någon idé att ligga kvar och försöka somna om utan det är bara till att stiga upp. Är visserligen skönt att stiga upp före alla andra för då hinner man få lite ensamtid. :)

Nålarna i örat har hjälpt mig mot foglossningen iallafall men nu när snart en vecka gått och jag tappat någon nål så känns banne mig foglossningen igen. Ryggen värker med. Halsbränna så in i sjutton men jag mår bra annars.




Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards