♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Vilmers kolik

Av Debora Persson - 21 mars 2012 17:15

Förra veckan fick vi skrikschema av barnläkaren när vi var på bvc.

Varje dag sen dess har vi fyllt i schemat.

Såhär ser det ut än så länge:

 

Rött: För skrikhet

Grönt: För lugn och/Sover

Blått: För gnällighet

Svart: För avföring

Gult: För gaser


Det är ju en hel del rött (mest grönt men det är för sömn med....), men jag får lov att säga att lilleman har blivit mycket bättre senaste tiden. Men fortfarande är det mycket skrik.

Nu senaste dagarna har vi varit ute mycket med honom i vagn och bil och när han ligger i vagnen eller bilstolen så sover han oftast. Men i vaket tillstånd så är han rätt missnöjd ofta. Men som sagt, det är bättre nu.

Man märker när han har ont i magen för antingen är han nöjd med livet, ler, pratar och är glad eller så har han ont i magen och bara skriker hela tiden. Vi vill ju ha en glad och nöjd pojk.


Kolik säger de ju att barnen har om barnet skriker mer än tre dagar i veckan. Tyvärr tycker jag min pojk skriker i stort sett varje dag. Mer eller mindre. Vissa dagar är bättre än andra.

Det som är bra är väl att koliken försvinner när barnet är ungefär 3-4 månader. Inga barn har kolik efter fyra månaders ålder tydligen.. Vilmer har hunnit lite mer än halvvägs till fyra månader så vi får hoppas att det bara blir bättre och bättre med vår lilla älskling. Det brukar tydligen vara som värst vid två månaders ålder.

Kolik kan ha många olika orsaker och två av dessa stämmer bra in på Vilmer. "Barnet drar ihop sig och har gaser, vilket kan ge magknip" och "För en liten grupp kan symptom på kolik vara en reaktion på komjölk"

Jag har slutat med komjölk för det mesta. Ibland går det inte utesluta helt enkelt. Beror lite på vart jag är någonstans. Nu är jag oftast hemma ändå så det gör inte så mycket, men som förra veckan när mamma bjöd på restaurang ville jag inte ställa mig och tramsa med maten.

Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:

  • Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning.
  • Barnet drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken.
  • När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar det för hunger. 
  • Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.

Det är tråkigt att han ska behöva ha så ont i magen hela tiden när han annars är så glad och nöjd.

Maximilian skrek ännu mer än vad Vilmer gjort. Maximilian skrek och skrek hela tiden. Minns den dagen jag bröt ihop och ringde sjukhuset för jag inte orkade med mer skrik. Dennis jobbade i Malmö vid den tiden och var borta i mer än 13 timmar om dagarna. Oftast 14-15 timmar, det var vinter och han åkte tåg. Att han hade en son som skrek hemma brydde sig inte SJ om..  Iallafall så skrek Maximilian från tidig förmiddag till 23 på kvällen. Någongång under eftermiddagen hade jag ringt till sjukhuset och de hade bett oss komma in så vi kunde få mjölkfri mat till honom så hans mage kanske skulle bli lite bättre men vi kunde inte komma in till sjukhuset förrän dagen efter. Maximilian hade då passerat 3 månader så egentligen vet vi ju inte om det var den mjölkfria maten som gjorde han bättre eller om det var för att koliktiden var slut. Vi hade då stått ut med hans magont sen han var ett par dagar gammal bara.

Man vet aldrig.


När vi var på bvc i veckan med så sa läkaren något om akupunktur på barnet. Även min kompis har pratat om att det finns en kvinna som utför någon typ av akupunktur  här i närheten. Och Dennis mamma har ocå visat några punkter under fötterna på Vilmer som man kan klämma lite lätt på. Akupunktur vet man heller inte om det fungerar riktigt. Men kan vara värt ett försök kanske??




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards