♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

BVC Vilmer + Tal om kolik

Av Debora Persson - 28 mars 2012 21:24

Idag var det dags för ett besök på bvc igen för Vilmers del.

Vi var förberedda på att det skulle vaccineras för fulla muggar idag då vår sköterska skrivit i boken att det var tremånadersvaccination idag.

Jag tyckte för visso att det var lite tidigt för tremånaders nu eftersom han inte är tre månader förrän den 8 april men antog att det kanske var detta besöket som var närmst hans tremånadersdag och att det inte skulle vara lika täta besök nu framöver.

När vi kommer till bvc säger sköterskan att vi inte sklle glömma boka in tid för vaccination för det var dax för det nu nästa gång vi skulle komma....

Jag har sagt det förr och säger det igen, hon är en redig virrpanna den där damen.

Okej, så ingen vaccination idag inte.

Tur var väl det ändå. Ingen gillar sprutor och jag dör nästan så fort jag får se en.

Det blev iallafall vägning och mätning som vanligt.

Älsklingen väger numera 5500 gram och är 61 lång. (!)

Herregud, 61 lång!? Han börjar bli stor nu mitt lilla hjärta. Men trotts det så kan han fortfarande ha storlek 50 i kläder och vissa 56:or drunknar han fortfarande nästan i så yttepyttekläderna kan han fortfarande ha. För visst svider det i mammahjärtat när man tvingas packa ner kläderna i storlek 50 och 56! De flesta kläderna i 50 har jag ändå fått packa ner nu och måste inse att det är 56 som gäller ett tag framåt nu.


Vi pratade om lilla magen med såklart.

Detta tjaaat om miniform hela tiden! Det hjälper inte och hjälpte heller inte på Maximilian.

Ska iallafall köpa Sempers Magdroppar med till honom. Men iallafal så pratade vi om magen och allt det där. Och lite "på tal om det" så hörde jag knappt vad hon sa när Vilmer fick ont i magen och skrek så det måste hörts ända bort till svängsta ungefär.

Hon skulle prata med barnläkaren som ska skicka oss till en kvinna som jobbar som barnmorska på ett annat ställe och som dessutom håller på med akupunktur på spädbarn som har kolik.

Hon tar bara emot de som blivit skickade av läkare så det liksom är klart att ungen har kolik. Tydligen sätter hon då en hål i huvudet på barnet men det ska vara bra säger dom. Och så borde det väl vara med om man ändå blir skickad dit av läkare?


Nu har ju kolik troligtvis funnits sen Dackefejden och en tid där tillbaka och ändå har man inte kommit fram till något vettigt vad gäller det.

Ingenting finns det som hjälper mot det.

Och även om en läkare säger att barnet har kolik så händer det väl inte så jättemycket för det.

Man går inte före i VIP-kön eller annat kösystem, det finns ingen medicin som hjälper, man tjänar inte en krona på det och det ger inga som helst fördelar här i livet.

Att de inte har kommit på något som hjälper mot kolik är lustigt tycker jag.

Och att då akupunktur ska ta bort koliken vet jag att den inte gör för då hade alla kolikbarn fått akupunktur men däremot tror jag att det kan hjälpa lite och lindra det onda till det bättre.

Det är ju värt ett försök iallafall.

Och det där med att massera på vissa punkter på kroppen tror jag med att det lindrar, jag måste bara lära mig hur jag gör rätt. Är fortfarande väldigt osäker på vart jag ska massera honom.

Jag önskar bara att han hade kunnat få slippa ha ont i magen, om bara så för en dag!

Jag tror att den dagen jag har fött mitt sista barn och den har haft sina fyra månader av kolik så kommer det komma fram en medicin som hjälper mot kolik.


Nu tycker jag det är lite konstigt med att de tar upp detta nu på bvc?

Kunde de inte skicka oss till kvinnan med nålarna lite tidigare då? De har ju ändå tjatat om kolik redan från början i stort sett.

Nu är han snart 3 månader och vid 4 månader ska kolik vara över så pojken har ju snart gjort sitt om man säger så. Men men, det var samma sak med Maximilian. Där fick jag tjata i 4 månader om kolik och mjölkfritt och allt vad det var innan de sa att jag skulle ge honom mjölkfritt. Innan dess tyckte de att det inte behövdes i stort sett.


På tal om mjölkfritt så skulle hon oxå prata med läkaren om att nästa gång det var läkarundersökning så kanske vi skulle göra en sådan provtagning om allergi ifall han oxå skulle vara allergisk mot mjölken. Eller om det är något tillfälligt med.


Nu blev det ett långt inlägg, det var inte meningen att det skulle bli det egentligen.

Vilmer har haft sina stunder idag, oftast har han ont i magen på sen eftermiddag/kväll men idag har det snarare varit på förmiddagen och eftermiddag. Ikväll har han tillochmed skkrattat HÖGT! Det gjorde han när Maximilian badade och vi tittade till honom. Jösses vad han skrattade.

     

 
 
Malin

Malin

1 april 2012 10:00

En jag känner hade med problem med sin son och kolik men efter att ha provat allt utan resultat så provade hon akupunktur och det blev som en helt annan unge så på dem funkade det väldigt bra. Det var typ som bortblåst. Så hoppas det funkar för Vilmer med om ni ska testa det.

http://sillybarbiie.blogg.se

Debora Persson

2 april 2012 19:00

Vad skönt att det funkade där med. Har varit lite tveksam till det men det verkar faktiskt fungera på många stackars barn! :) Får se om det blir resultat i morgon! :)

 
Ingen bild

Zanna

10 oktober 2013 20:52

Det finns visst en bevisat verksam medicin mot kolik. Den heter Dicykloverinklorid och är receptbelagd. Läkare är mycket restriktiva med att skriva ut den men är det konstaterat att barnet verkligen har kolik så är det en riktig mirakelmedicin. Jag fick den själv som spädbarn 1979 då jag hade svår kolik. När jag fick barn i början av 2000-talet visade det sig tyvärr att också mitt barn hade svår kolik så vi fick samma medicin. Så fort vi gett den första dosen märktes det att smärtan försvann och äntligen kunde barnet sova flera timmar i sträck utan att vakna av att det gjorde ont.
Om du skulle få ytterligare ett barn med konstaterad kolik så rekommenderar jag att ni inte ska ge er förrän ni fått den här medicinen.
Den smärta barn känner vid kolik är jämförbar med den smärta vuxna känner vid tarmvred, ändå visar vården ofta en påfallande nonchalans mot spädbarnskolik och avfärdar det med att det går över. Och visst gör det det, men inget barn ska behöva börja livet med ohyggliga smärtor när det nu finns en medicin som kan råda bot på det.

Debora Persson

12 oktober 2013 08:37

Det ska jag absoliut lägga på minnet om jag får ett kolikbarn till! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards