♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under januari 2013

Av Debora Persson - 19 januari 2013 19:51

Idag har vi paltat på oss en massa kläder och packat in pulkorna i bilen och begett oss iväg.

Vi begav oss iväg till barnens farmor och farfar och där gick vi iväg till pulkabacken och Maximilian åkte en massa rundor i backen innan vi gick tillbaka. Vilmer satt så snällt i sin pulka och var jättetrött i stort sett hela tiden men han vägrade somna ändå.

När vi kom tillbaka fikade vi lite och sen begav vi oss hemåt igen.

Tog lite bilder med mobilen innan men orkar inte föra över dom just nu.

Sen har vi inte gjort så hemskt mycket här hemma idag.

Av Debora Persson - 18 januari 2013 19:38

Efter dagens inskolning begav vi oss iväg till bvc för 1-årskontroll och vaccination på  Vilmer.

Maximilian följde med och fick sina öron kollade men det såg bara bra ut i hans öron! Så under tiden Vilmer fick göra sitt så satt Maximilian och lekte med leksakerna som fanns där.

Vi vägde och mätte Vilmer och han har inte växt så mycket sen 10-månaderskontrollen. När sköterskan mätte honom mätte honom honom till 1 cm kortare än sist... Men hon fick mäta om och då var han lika lång som sist så hon måste mätt ganska generöst vid 10-månaderskontrollen. Och viktmässigt hade han inte heller växt så mycket men han är ju stor vår pojke nu så det är mest på längden han kommer växa nu ändå. Om man mäter rätt vill säga =)

Sist ut blev det sprutor. En i varje ben blev det och Vilmer var inte alls road av att få sprutor i benen sackarn. Och dundertrött var han ju redan sen dagis så det blev många tårar som rann ner för kinderna på honom. ♥

Men som tur var så gick det över snabbt iallafall. Förhoppningsvis så kommer vi slippa feber och sånt nu efter sprutan.

Denna kontrollen skulle vi egentligen gjort förra veckan men då hade Vilmer feber för att tänderna var på väg upp.

 

Av Debora Persson - 18 januari 2013 19:06

Idag var det femte dagen på inskolningen för Vilmers del.

Det gick jättebra och Vimer tog för sig mer och mer. Han hade koll på vart jag var någonstans men lekte med fröknarna istället. Själv satt jag och lekte med andra barn under tiden Vilmer roade sig utan mamma.

Sen var det fruktstund och Vilmer mumsade i sig päronbiten han fick innan han ville ner på golvet och leka igen.

Därefter fick jag och den andra mamman som skolade in sin son gå ut.

Vilmer satt och lekte när jag skulle gå men märkte direkt när jag reste mig upp och han fattade direkt att jag skulle gå utan honom med mig. Han började tjuta och blev jätteldesen så jag fick gå och ge honom en puss innan jag gick.

Vi fick sitta i personalrummet och dricka lite kaffe en halvtimme innan vi fick gå tillbaka.

Vilmer hade inte varit ledsen så länge utan bara ett par minuter innan han fortsatte leka.

Sista stunden ville han stå i fönstret och titta ut på de andra barnen som lekte i pulkabacken så han och fröken satt i soffan och myste samtidigt som de tittade ut och Vilmer hade hunnit bli så trött att han satt och gäspade en massa.

Så när vi kom tillbaka fick jag en överlycklig och trött kille så vi begav oss sen därifrån.


Av Debora Persson - 17 januari 2013 14:27

Idag var det fjärde dagen på Vilmers inskolning.

Idag lekte han mycket bättre och var inte lika intresserad av att sitta i mammas knä men han hade ändå lite koll vart jag satt.

Efter en stund kunde jag gå ut och var borta i nästan 20 minuter och allt hade ju såklart gått jättebra medans jag var borta, dock blev det ett herrans liv när jag kom tillbaka. Han blev så glad när jag kom att han storgrät och släppte mig inte efter det.

När han lugnat ner sig lite blev det lite frukt och han slukade sin päronbit han fått och fortsatte sen att leka.

I morgon ska jag gå undan igen och då kanske en längre stund. Han märkte ju inte att jag försvunnit idag förrän jag kom tillbaka.


Efter en timme var det dags att bege oss hem igen. När vi kom ut såg vi Maximilian och de andra barnen ute i pulkabacken. Vi stod en stund och tittade på Maximilian innan vi åkte därifrån. han såg oss inte idag och det var väl lika bra eftersom han bli så förvirrad när han ser oss och inte ska följa med oss hem direkt.


Av Debora Persson - 16 januari 2013 19:56

Efter dagisstunden idag åkte vi hem och Vilmer däckade direkt i sin säng. En stund senare kom Patricia och hämtade oss. Vi skulle åka till Ida och Hampus och leka lite.

Vi fikade och småkillarna lekte för första gången med varandra idag. idigar enär vi träffats så har de alltid sovit om vart annat och inte varit särskillt intresserade av att leka med varandra. Efter en stunds lekande var båda pojkarna trötta men det var bara Hampus som ville sova. Vilmer den lilla envisingen vägrade sova på alla de timmarna vi var där fast han var jättetrött. Men han var inte gnällig så det gick bra för den lilla herren ändå. Han kämpade på med att hålla ögonen öppna.


Kom hem runt 16 och då var det dags för middag innan mannen skulle bege sig iväg på hockey. Nu sitter jag här i godan ro medans Vilmer precis förhoppningsvis har somnat för natten och Maximilian håller sig vaken inne på sitt rum.


Av Debora Persson - 16 januari 2013 19:36

Idag var det tredje dagen på inskolning för Vilmers del.

Även idag gick det jättebra fast han var trött som vanligt vid den tiden.

Han lekte och idag var han inte lika hängig på mig som han var igår. Men det märks att han tycker det är roligt. Spännande med nya människor och leksaker!

I morgon ska jag kanske gå ut från avdelningen en stund så Vilmer slipper fokusera på vart jag sitter hela tiden. För så fort han kryper ifrån mig och leker en bit ifrån mig så kollar han hela tiden över axeln vart jag befinner mig och ibland kommer han bort till mig och sitter hellre och leker i min närhet så det kanske är bra om jag går undan en stund så de får chans att leka med honom :)

Vi får se hur det går :)



Av Debora Persson - 15 januari 2013 21:23

Förutom inskolningen på dagis idag har vi inte gjort alls mycket roligt. Har plockat lite här hemma och fixat lite. Maximilian var jättetrött innan middagen idag så han och pappa fick ställa sig och baka frallor så han inte skulle somna. Och han höll sig sen vaken till 20.00 ungefär. Lillebror somnade lite tidigare än vanlig med och han stängde väl sina små blå runt 19-tiden tror jag. Trött efter första dagen på dagis?


Fick ringa och fixa med csn idag med. Ska ju plugga 100% men när jag kolla på csn´s hemsida så kommer jag bara få ut lån+bidrag för 75%. Ringde csn och de sa att jag antingen måste sluta plugga en vecka tidigare eller lägga till en hel kurs för att få 100%. Nu låg jag tydligen precis på gränsen till 100%.

Knepigt sa jag och la på. Nu ska jag ju redan sluta en vecka tidigare än normalt eftersom betygen måste hinna skickas in till högskolan om jag ska söka dit.

Fick ringa till studievägledare på komvux och skulle se om jag då kunde lägga till en kurs eftersom jag ville plugga 100%. Men de hade gjort fel tydligen. De hade missat att skriva in i papprena att jag skulle sluta en vecka tidigare (att sluta en vecka tidigare är vanlig om man sen ska söka högskolan!) så jag slapp lägga till en kurs! :) Kononers!




Av Debora Persson - 15 januari 2013 14:50

Idag var det dags för andra inskolningsdagen för Vilmers del.

Första dagen på dagis och den gick jättebra. Mot slutet var han dock väldigt trött eftersom han brukar somna efter vi lämnat Maximilian på dagis vid 9. Nu var inskolningen mellan 9.30-10.30 så han somnade inte förrän strax efter 11. Förhoppningsvis går det lätt att vänja honom vid dessa tiderna och att vi kan hålla honom vaken till efter lunch.

Han spanade iallafall in avdelningen och provlekte med de flesta leksakerna som finns där.

Det var en annan kille med som skolades in, men han var född 2011.

Vilmer kommer vara det enda barnet som är född 2012, hittills, men det kommer givetvis fyllas på med fler 12:or efter hand :) Men än så länge är han lillkillen där :)

Sen är det lite oklart om barnen som går där nu ska fortsätta att alltid gå på den avdelningen eller om det kommer bli en småbarnsavdelning. Men det lutar åt att det blir en småbarnsavdelning och att när de blir äldre går över till en annan avdelning eftersom det är så många småbarn som väntar på dagisplats.

Men det återstår att se.

När det var dags att bege oss så träffade vi på Maximilian ute på gården. De stora barnen var ute och lekte i snön, stackarn blev lite förvirrad när han såg oss där och att vi sen gick utan att ta med oss honom hem, men när han förstod att jag skulle komma och hämta honom lite senare så fortsatte han att leka med de andra barnen.

 


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards