♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2013

Gravid Vecka 29 (28+0)

Av Debora Persson - 7 oktober 2013 18:01

Det har redan gott en vecka till och jag är nu inne i vecka 29.

För exakt två år sedan var jag i vecka 27 (26+1).

Jag börjar känna mig öm vid revbenet på min högra sida. Bebisen ligger hela tiden på min högra sida i stort sett så inte så konstigt kanske.

Denna veckan ska jag till sjukgymnasten för att se vad vi kan göra mot min smärta. Häromnatten vaknade jag av att jag skulle vända mig om men det gjorde så jävla ont när kroppen låste sig att jag nästa började gråta. Så är det visserligen varje natt men häromnatten var värst.

 


Vecka 29

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.


 

83 dagar kvar till beräknat datum! Jisses, att jag redan är i tredje trimetern är svårt att förstå. Det är alltså inte alls långt kvar nu med andra ord.

Maximilian brukade fråga när bebisen ska komma och han har nu lärt sig att bebisen hämtar man på sjukhuset efter att jultomten varit här med julklappar. Igår frågade han om vi skulle åka och hälsa på bebisen snart....

Och han berättade även att när bebisen kommer så ska han läsa godnattsagor för bebisen och sedan ska han natta den så den kan sova inne hos honom.

Han vill såklart att det ska komma en lillebror till. ♥ Vi får se helt enkelt vad det blir men oavsett så tror jag nog han blir nöjd. Själv tycker jag min mage ser ganska exakt likadan som med de andra så skulle själv gissa att det blir en lillebror till.



 
 
Ingen bild

Fia

8 oktober 2013 08:18

Han kommer bli en underbar storebror :-) Men jag tror det är en liten lillasyster som kommer i julklapp ;-)♥

Debora Persson

8 oktober 2013 08:52

Mjoooo en sen julklapp får vi hoppas ;) På julafton har jag inte tid att föda barn! :)

 
Lisa - mamma till Knut & Agnes & gravid med 3:an

Lisa - mamma till Knut & Agnes & gravid med 3:an

8 oktober 2013 10:23

Det känns som att det går fortare för dig än för mig ;)

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Fia

8 oktober 2013 22:30

Hehe, vi får hoppas på det för er skull :-) Men tidig går väl bra med?

Debora Persson

9 oktober 2013 06:12

Absolut :) Egentligen får den komma när den vill för vi längtar så. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards