♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 2 december 2013

Vecka 37 (36+0) & Barnmorskan

Av Debora Persson - 2 december 2013 18:15

Idag är det byte av vecka igen. Inne i vecka 37 nu!

Varken jag eller mannen hänger med, han som tar kort på min mage varje måndag känner att han gör det varje dag. Veckorna går så fort!

Jag hänger inte heller med!  

Snart har vi bebis hos oss!

Inte alls många veckor kvar!


Idag var det iallafall näst sista barnmorskebesöket.

Nästa och sista besök är om två veckor.

Idag togs inte HBvärdet men vikt togs.

Har knappt gått upp hälften av vad jag gjort med både Maximilian och Vilmer vid denna tiden! Härligt! :) Och för min vikt fick jag beräm av bm idag med.


Idag var det iallafall prat om förlossningen.

Min barnmorska skrev i journalen hur jag ville ha det och kände inför förlossningen så barnmorskorna på förlossningen ser det när det väl är dags. Men jag har också skrivit min egen förlossningsplan som jag kommer ha med mig när det är dags.

Vi pratade ganska länge om förlossningen. Och det där med att jag faktiskt är livrädd för fförlossningen är inte så konstigt även om jag inte haft några jobbiga förlossningar tidigare. Dom har varit skitsnabba och barnen har kommit som raketer och jag har inte haft någon smärtlindring. Men eftersom de varit så snabba och allt bara smällt på så hinner inte kroppen med att "vänja sig" och jag tappar kontrollen ännu mer och det är väl just att jag tappar kontrollen som jag är rädd för. Jag vill ha koll på allt och det har jag inte när det går så fort. Jag fick åter igen höra att jag ska åka in direkt så fort jag känner att det är på gång och inte gå hemma och vänta ut det. Så slipper jag kanske föda i ett dike halvvägs till förlossningen. Hade kanske varit en upplevelse i sig men jag hoppar helst den. Bättre att vara på rätt sida blekinge när det väl börjar.
Sen vet man aldrig vad som händer. Det kan gå fortare än förra gångerna men det kan även ta lite längre tid, min barnmorska trodde dock inte jag skulle behöva uppleva en allt för långdragen förlossning denna gången heller.


Efter förlossningsprat blev det kontroll igen. Blodtrycket togs och jag minns inte vad det låg på men det såg bra ut iallafall.

Bebisen ligger med huvudet nedåt men har inte fixerat sig så huvudet är fortfarande ruckbart men det kan det ju vara fram till förlossningen så inga konstigheter. Ytterst icke troligt att bebisen kommer vända sig nu iallafall och det är bra! :)


SF låg på 35.

Hjärtljuden låg på 155.


Jag växer som jag ska i rätt riktning och kurvorna såg jättebra ut och allt var som det skulle.

Innan jag gick fick jag ett gäng med papper om val på bvc och parkeringslappar till förlossningen.

   

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet mer än det första.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards