♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under december 2013

Av Debora Persson - 18 december 2013 18:54

Känns som om jag egentligen inte har tid att sitta med bloggen just idag men nu tar jag mig tid ett par minuter när Vilmer lyssnar och tittar på godnattsaga med Nalle Puh.

De andra pojkarna är på hockey ikväll så det är bara jag och Vilmer hemma just nu och snart ska gullungen sova.

Dagarna går jättefort nu och jag hinner inte med längre.

Stressigt med tanke på att en bebis kan komma vilken dag som helst.

Idag vatt jag i skolan och i morgon blir det en heldag i skolan med nationella prov. Skrivning i 4 timmar samt muntligt efter det. Jag kommer troligen somna men förhoppningsvis så hinner jag skriva allt jag ska innan jag somnar ;)

På fredag är det en snabbis in till skolan och efter det ska jag vara ledig! Då ska vi bara vänta in bebisen och såklart plugga lite till med det sista som ska räknas och skickas in.

Men jag kommer kunna koppla av på ett annat sätt iallafall. Och mest bara kunna njuta av julen och bebisen när nu den behagar att komma.

 

Av Debora Persson - 17 december 2013 19:30

Nu är det väl ändå på tiden att börja gissa på när bebisen kommer!?

Själv gissar jag, som jag gjort ända sen jag fick veta att jag var gravid på att bebisen kommer den

29 december.

Och så tror jag på att det är en lillebror.


BF är den 29 december.

 

Maximilian kom vecka 38+5, vägde 3490 och var 50 lång.

Vilmer kom vecka 39+3, vägde 3750 och var 51 lång.


Så sätt nu igång och gissa allihopa!!

 

Tina- 23 december- Flicka- 3010 g

Lisa- 23 december- Pojke- 3740 g


Janeth- 24 december- Pojke- 3790 g

Fia- 24 december- Flicka- 3650 g


Mamma- 25 december-Pojke- 3600 g
Suss- 25 december- Pojke- 3400 g


Tommy- 26 december- Flicka- 3520 g

Oskar- 26 december- Pojke- 3160 g


Mannen- 27 december- Flicka- 3672 g

Patricia- 27 december- Flicka- 3530 g


Mimmi- 28 december- Pojke- 3850 g

Danne- 28 december- Flicka- 3585 g


Jag- 29 december- Pojke- 3950 g

Viktoria- 29 december- Pojke- 3500 g


Lisa- 31 december- Flicka- 3700 g- 51 cm


Lillasyster K- 1 januari- Flicka- 3750 g

Pappa- 1 januari- Pojke- 3754 g

Rickard- 1 januari- Flicka- 3455 g


Cajsa- 2 januari- Flicka- 3995 g


Eva m. familj- 3 januari- Flicka 3750 g




Av Debora Persson - 17 december 2013 16:11

Om en vecka är det julafton.

Idag har vi (just nu) 4 plusgrader, regn och gråmulet.

Hallao? Vart är minusgraderna och snön?

Om en vecka ska det vara 1 meter kramsnö och ungarna ska åka pulka. Det är väl så en jul ska va, snötäckt. Inte gråmulen med regn. Kallar snarare detta för oktoberväder.

Jag ska ha en deccemberbebis och då ska det jäklar vara decemberväder den dagen jag föder.

Av Debora Persson - 17 december 2013 09:43

Morgonen började med ett besök hos barnmorskan.

Hela familjen var på plats de killarna skötte sig rätt bra ändå. Det blev ett ganska snabbt besök fast det var det (förhoppningsvis) sista besöket med bebis i magen.

Vi hade inte jättemycket att prata om då vi gått igenom det emsta tidigare och jag redan har barn så jag vet vad som väntar. Fick lite broschyrer att läsa i stort sett.

Maximilian var glad att han åter igen fick lyssna på bebisens hjärta.

Det lät som om bebisen sprang inne i magen tyckte han. När barnmorskan skulle mäta magen så spärnade bebisen emot hela tiden.

Tjabbelasse i magen som huffade och buffade tillbaka när hon skulle känna, klämma och mäta.



Blodtryck: 130/70

Hjärtslag: 155/minut

SF: 36


Mitt järnvärde togs inte idag heller.

Inte mig emot å andra sidan. Mitt sista besök då som sagt. Om det blir så att jag går över tiden så har jag en tid bokad den 3 januari. Jag hoppas jag slipper gå dit. Det är en tid tidigt på morgonen och det är inte till min barnmorska så helst slipper jag den tiden. :)


 



Av Debora Persson - 16 december 2013 19:28

Man gör ju inget annat än att ta kort på magen känns det som, fast vi bara gör det en gång i veckan och det är på måndagar.

Jisses vad veckorna går fort! Jag fattar det inte!?

Fick frågan i skolan idag om jag hade mycket och jobbiga förvärkar. Förvärkar? Inte alls. Inte med Maximilian. Inte med Vilmer och inte denna gången heller. Svarade med att det bara smällt på de andra gångerna och läraren sa till mig att låta bli att föda i skolan åtminstone.

Det är det som är lite jobbigt, jag får ingen förvarning om att förlossningen snart ska vara på gång.

Kan dröja veckor eller dagar eller så kan förlossningen lika gärna starta i morgon. Ingen aning.

Jag har inga som helst känningar än.


Senaste dagarna lider jag dock av en festlig halsbränna.

Jesus, nu minns jag hur jag hade hela graviditeterna med Maximilian och Vilmer. Jag är så glad att jag slapp halsbränna denna gången för nu när den har kommit så är det pesten. Fy bubblan jag käkar Novalucol hela dagarna nu.


I morgon ska jag till barnmorskan för ett sista besök innan bebisen är beräknad.

Tar med mig hela familjen eftersom besöket är innan dagistid och mannen är hemma. Får se hur det kommer gå ;) Blir det för stökigt så får mannen gå med Vilmer för Maximilian ser verkligen fram emot att lyssna på bebisens hjärta igen. ♥


Som jag skrev igår så är jag inte redo för bebisen ännu, men på fredag när jag är klar med det mesta i skolan och ska ha julledigt och mammaledigt så är jag mer redo.

Sen att jag har lite kvar i skolan efter det får jag ta men det mesta är gjort och förhoppningsvis inlämnat till fredag. Problemet är nu att jag är så jäkla trött om dagarna så det där med pluggandet går väldigt segt just nu. Men efter fredag är det ok att bli 3-barnsmamma! ♥


     


 

Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Av Debora Persson - 15 december 2013 19:25

95% gången nu!

Endast 2 veckor kvar till BF och det med blandade känslor. Snart är denna graviditet över.
Både positivt och negativt. Man vill inte att det ska ta slut samtidigt som att man vill att det snart ska ta slut så vi kan få vår bebis snart!

 

Men fredag är min sista dag som jag tänker anstränga mig på skolarbete på ett tag för efter fredag tar jag julledigt och mammaledigt och efter fredag är bebisen välkommen precis när den vill faktiskt.

Då ska jag vara redo för barnafödande Väskor ska stå färdigpackade och redo för avresa, kamera ska vara laddad och nerpackad i väskan och mitt psyke har laddat klart sina batterier så att JAG är redo att föda barn utan att vara livrädd. För livrädd är jag fortfarande. Även om jag vet att jag troligtvis kommer föda barn som om jag inte gjort annat i livet så är jag ändå fullt berädd på att detta kommer bli mitt livs värsta upplevelse på det sätt att jag kommer bbli hemskickad flera gånger innan jag äntligen får stanna kvar för att sedan uppleva en fruktansvärt jobbig förlossning på minst 36 timmar innan de blir illa tvugna att sprätta upp mig för att få ut bebisen. Det är precis så som jag alltid förestllt mig att mina förlossningar ska bli. Någon gång kommer bli den första.



Av Debora Persson - 15 december 2013 17:27

Idag var det dags för sista handbollsKul-passet för i år.

Maximilian brukar bara ha sin pappa med sig på handbollen så jag och Vilmer brukar stanna hemma men idag var det ju sista gångn så vi följde med. Vilmer tyckte inte det var jätteroligt att sitta stilla så han var iväg på ett par promenader under timmen som gick.

Härigt att se Maximilian springa runt och ha roligt! Idag var han bland annat målvakt. Duktig är han och han tycker det är roligt så efter jul åker han säkerligen med glädje tillbaka till handbollen!

Efteråt fick alla barnen och syskon korv och dricka samt att de fick en godispåse innan de gick hem. Snacka om nöjda och glada barn!


Hem och vila på soffan ett par minuter och invänta samtal från mamma.

Vi skulle på julmarknad idag.

Vädret är inte det roligaste när det är julmarknad. Duggregn och gråmulet blask. Inte vad man vill ha i mitten av december. Vi köpte inget på marknaden men mamma och de andra köpte julgran och lite annat. Vi köpte istället julgran här hemma när vi kom hem.

Mamma och de andra kom hem till oss efter marknaden och vi åt lite korv eftersom vi inte ville stå i regnblask och äta korv på marknaden. Så det blev korv hemma. Mannen var nöjd för då missade inte han fotbollen iallafall.

Julgran fick vi köpt iallafall och måtte den jävel som kom på att man ska knyta sina egna jävla öglor på julgranskulorna brinna i helvetet!

Jäkla mög att sitta och knyta öglor på små trådar till kulorna utan att tappa tålamodet. Jag tappade tålamodet flera gånger och jag svor mer än tillåtet. Hur i hellskotta ska man tya sitta ner och knyta dessa små trådar när man dessutom har otåliga barn som inte vill annat än att klä granen?!

Gudars skymning vilken pina. Nästa gång jag ska köpa julgranskulor så lägger jag hellre mycket mer pengar på det om man får färdigknutna julgranskulor!


Maximilian tyckte det var roligt att klä granen i allafall så det får väl vara värt det :)


Vi behöver både stjärna och julgansljus till granen för de vi haft har försvunnit spårlöst men känner knappt man har lust med att inhandla det.

Man kanske måste sitta och binda stjärnan själv eller montera alla glödlampor på ljusen....

 


Av Debora Persson - 14 december 2013 20:09

Lördagen försvann lika fort som den kom.

Inte en aning om vad vi gjort ens en gång idag. Men lite har vi fixat här hemma. Barnen har haft spring i benen och tog med sin pappa ut i trägården för att leka en stund. Själv var jag inne och fixade. Försökte göra plats i vardagsrummet för en julgran så vi kan åka och köpa en sådan i morgon. Det har blivit en runda till mannens päron och sen har vi haft två barn med för mycket energi idag.

Nu är jag helt slut och ligger i soffan för att invänta tiden fär läggdags.


   


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards