♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღ Gravid & förlossning Vilmer ღ

Av Debora Persson - 14 september 2011 20:22

Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 6 fulla dagar (v22+6).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 119 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 161 av 280 (57.5%)



Vecka 22+6 idag och jösses vad tiden den går!

Underbart!

Nu känner jag av bebisen varje dag och det känns lite som att det ligger en liten fotbollsspelare där inne. Det var ju inte alls längesen jag inte kände någonting alls och helt plötligt får man sparkar varje dag! :)

Och bara för att jag inte hade "ont" förra veckan så har jag för det börjat känna att det knakar i fogarna nu. Fick jag för det. Men ont i ryggen på det sättet jag hade med Maximilian har jag inte utan det känns i lederna på mig. Ska jag resa mig upp för soffan tar det en kvart längre än vad det brukade göra innan.

Eftersom vi har sådant problem med pojknamn tog jag idag en lista och skrev ner massor av namn som inte var allt för vanliga och så lät jag mannen stryka de namn han absolut inte ville ha. Såklart strök han mitt Valdemar men iallafall så däreftergick vi igenom de namn som var kvar, strök några och funderade på några. Sen tog vi ut de som vi gillade mest och jämförde med varandras och kvar blev tre namn som båda gillade.

Så nu kanske vi har ett pojknamn klart med, eller man kan ha dessa tre alternativ och skulle det visa sig vara en pojk så ser man på honom vilket av namnen som passar helt enkelt! :)

Ett av namnen vi gillade hade enligt svenskanamn.se bara en bärare i Sverige, nu stämmer väl inte dessa uppgifter helt och hållet men ungefär, kan ju finnas de som fått namnet efter sidan uppdaterats mm. Men som sagt, det är ganska ovanliga namn, iallafall på två av dessa medans det tredje namnet är lite vanligare.

Får väl köra en omröstning i familjen och se vilket som är populärast:)


     

Av Debora Persson - 11 september 2011 20:11

Vi har sedan urminnes tider haft ett flicknamn klart till den lille om det nu skulle bli en flicka.

Om det skulle bli en pojk så blir det lite värre med ett namn..

Jag har ett namn som jag verkligen gillar och vill ha som pojknamn men det gillar såklart inte mannen och mannen har i sin tur ett namn som inte jag gillar.

  Namnet måste passa ihop med Maximilian.

  Inte för kort namn, Maximilian är ett långt namn och har vi då ett för kort namn till nästa blir det bara konstigt.

   Det ska absolut inte vara ett för vanligt namn. Vill absolut inte ha något namn som varanan pojke heter nu för tiden. Får inte bli så att vår pojk tillsammans med 5 andra i klassen kommer heta samma sak så de får bli kallade för 1:an, 2:an, 3:an eller kallade vid sitt efternamn bara för det finns så många med samma namn.

VERKLIGEN INTE! Vi vill ha ett rätt så ovanligt namn!


Ja, det är inte det enklaste att hitta ett pojknamn vill jag lova.

Mitt favoritnamn är Valdemar. Jag fullkomligt älskar det namnet! Dock tycker inte mannen att det är för mycket gubbe över namnet.


Mannens favoritnamn är Amadeus eller Ceasar.

Själv tycker jag att hans namnalternativ är helt fel. Amadeus låter som ett namn vi hade kunnat ha om vi hade gått i kyrkan varje dag och Ceasar är ju ett kattnamn tycker jag.


Vincent har vi haft som alternativ men eftersom folk redan tror vi döpt Maximilian efter Zlatans unge så blev jag fruktansvärt besviken när jag fick veta att hans andra unge heter Vincent!

Känns inte riktigt som om vi kan döpa nästa pojk till det då för då kommer verkligen folk tro att vi döper allt efter Zlatan!

(Nu har vi inte döpt Maximilian efter hans unge, bara så ni vet. Min lillebror som är betydligt mycket äldre än Zlatans unge heter detta namn i andra namn och därför är helt enkelt namnet isåfall efter min lillebror. Punkt slut.)

Ett annat föslag vi har är Maddox. Det passar lite till Maximilian med, båda på M och båda har X i namnet...




Därför behöver vi hjälp med ett pojknamn!

Kom och ge oss massor av förslag!

 

Av Debora Persson - 7 september 2011 21:00

    Bilderna är från igår och idag är jag i vecka 21+6, ny vecka i morgon då alltså. Har man snart gått hela 21 veckor och tiden går skitsnabbt!

Denna gången går den mycket snabbare än den gjorde med Maximilian i magen.


Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.


Barnet:Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.


Hur jag har mått i veckan:

Jorå, bra förutom att det kryper så förbannat i benen på mig så fort jag sitter ner. Håller på att bli tokig och funderar på om det kommer sluta med att jag hamnar på psyket istället för på BB.

Pratade iallafall med en barnmorska idag då jag skulle ändra tid för besök. Hon sa att jag skulle köpa stödstrumpor. Sånt trodde jag bara pensionärer hade mot åderbråck eller nått men tydligen har man det när man är gravid med.. Så det får jag ta och köpa!


Inget illamåeende och inga andra krämpor. När jag var gravid med Maximilian hade jag väldigt ont i ryggen vid denna tiden men det har jag inte nu. Bra det visserligen men jag tror att om man har hemska foglossningar och annat blir förlossningen rena drömmen och jag har hellre foglossning än en mardrömsförlossning.


Fast jag ska inte gnälla, det väntar jag med tills jag får foglossning istället. ;)


Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 6 fulla dagar (v21+6).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 126 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Debora Persson - 31 augusti 2011 21:20



  Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 6 fulla dagar (v20+6).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 133 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 147 av 280. (52,5%)


I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.

Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet.

Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.


Hur jag mått denna veckan.

Illamåendet är borta nu men det händer då och då att illamåendet kommer tillbaka.

Halsbränna har jag med börjat få men den är jag ju van sen Maximilian. Då gick jag med stark halsbränna varje dag i 9 månader.

Och äntligen har jag börjat känna bebisen i magen. Även fast det är andra barnet så brukar man oftast känna av den mycket tidigare än vad man gjorde med första barnet men eftersom livmodern ligger framför så tar det lite längre tid men nu känner jag av den. Har visserligen kännt på morgonen när man vaknat vart den har legat någonstans för där har magen varit hård men nu känner jag äntligen buffarna innifrån! :)

Det värsta är dock att det kryper något så förbannat i benen på mig när jag sitter stilla! Jag håller verkligen på att bli tokig!

Av Debora Persson - 31 augusti 2011 21:07

Idag frågade jag Maximilian vart bebisen var någonstans och han visste precis vart lille bebisen befinner sig!

Han drog upp sin egen tröja och pekade på magen. Där inne är bebisen ju!

      Min underbara prins! Han kommer bli världens bästa storebror.

Av Debora Persson - 30 augusti 2011 10:08

 

Nu kan du enkelt få reda på om din bebis är en pojke eller flicka.


Enligt legenden begravdes den Kinesiska kalendern för att bestämma könet hos ofödda i en kunglig grav för mer än 700 år sedan. Sedan den nyligen återupptäcktes har den använts för att förutsäga könet hos foster med ledning av moderns ålder och månaden i vilken befruktning skedde.


För att bestämma könet på din bebis, leta helt enkelt upp raden för din ålder vid tidpunkten för befruktningen i tabellen nedan, och leta sedan upp på kolonnen för den månad då befruktningen skedde. I rutan där raden och kolonnen korsar varandrar hittar du könet på din bebis, "♀" för flicka och "♂" för pojke!


Även om det sägs att den stämmer i 90% av fallen så bör du hålla i minnet att det är inte en helt seriös metod. Eller...?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Det stämde visst med Maximilian.

Får se om det stämmer denna gången..

Om det stämmer så blir det en lillasyster!

Vi får väl se helt enkelt... Med tanke på hur jag mådde i början skulle man kunna tro att det blir lillasyster eftersom jag inte alls mådde illa med Maximilian.

Men nu har jag börjat få lite halsbränna vilket jag hade dygnet runt med Maximilian och dessutom ser min mage precis likadan ut som med Maximilian!


Av Debora Persson - 27 augusti 2011 19:30

Gratis är ju så roligt! :)

  GoodieBaby gav oss en mamatidning, engångshaklappar från bambino, Kellogs bar, näsdukar, dushtvål och Huggies blöjor.   Från Baby To Be får man hud och hygienartiklar från Sebamed, V6 tuggummi, sked från bambino, BarnKan bokklubb, Föräldrar och Barntidning (dock från januari så lite gammal kanske?) och en överraskning från Avent som visade sig vara 2 pack nappar glow in dark.   Body & strumpor gratis, samt 25% rabatt på det dyraste plagget från KappAhl.

Av Debora Persson - 25 augusti 2011 15:16

Idag var det första besöket hos barnmorskan sedan inskrivningen i början av juni så det var rätt längesen vi var där.

Jag fick väga mig och sen fick jag lämna lite blod för att kolla så blodvärdet var okej. Vilket det var!

Blodtryck togs och även det var helt okej.

Hon kände på magen för att se så det växte rätt där inne och det gjorde det.

Vi pratade om graviditeten hittills och hur ultraljudet hade gått.

Jag fick moderskapsintyg som ska skickas in till försäkringskassan och nya tider till nya besök.


Min nuvarande barnmorska är så mycket bättre än den jag hade i Malmö. Hon i Malmö var en otrevlig bitch som alltid var sen, och skyllde alltid ifrån sig. Hon var sur och skällde ofta på oss. En gång hade jag tid hos henne 10.00, men dagen innan hade hon skickat ett brev till oss där hon ändrat tiden till 8.00 Jag antar att hon trodde att jag skulle få min post 07.00 på morgonen eftersom jag inte hann få hennes brev innan det var ganska mycket försent. Fick alltså skällning av henne när vi var där 10.00 och inte 8.00 Vi hade inte kommit på vår utsatta tid och hon var sur för hon fick sitta och vänta på oss.

Fattar inte varför vi inte bytte bort henne..


Hon jag har nu är jättetrevlig och glad hela tiden! Känns mycket roligare att gå till barnmorskan denna gången vill jag lova!

Nästa gång lyssnar vi på bebisens hjärta och mäter magen! :)

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards