♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღ Gravid & förlossning Vilmer ღ

Av Debora Persson - 29 november 2011 21:00

Idag var det studiebesök på förlossningen som gällde eftersom vi inte födde i blekinge förra gången så kändes det nödvändigt så man har en liten aning om vart man ska osv när det är dags att föda.

Innan vi kom till förlossningen lämnade vi Maximilian hos min pappa som fick agera barnvakt åt vår lille herre.

Vi, och fyra andra par var det som var på besöket. Vi började i ett konferensrum och fick titta på lite bildspel, fick veta lite om hur en förlossning ser ut ungefär, fick veta att man ska ringa på klocka på kväll/natt om man kommer vid den tiden då dörrarna är låsta osv.

En massa info med andra ord!

Efter en timme ungefär så blev det rundvisning först på BB-avdelningen. Vi fick titta in i rummen, matsalen, vårdrummen och allt det där. Dessa rummen på BB här var mycket mycket mindre än de vi hade i Malmö. Men å andra sidan så fick man dela rum med andra mammor. Det är väldigt sällan man behöver dela rum med andra mammor här i blekinge. Men i Malmö var det oxå enkelrum.

Där var det tv på rummet, fast den inte användes men det fanns om man ville. Här i blekinge delar alla på en tillsammans.

Dusch och toalett fanns i Malmö inne i rummen men här i blekinge delar alla och det finns inte toalett och dusch i rummen.

Det var jättebra att ha det i Malmö, och smidigt!

Sak samma.

Efter besöket på BB blev det en besök på förlossningen

Här var det oxå annorlunda än i Malmö, på både gott och ont.

Vi fick titta på rummen man hamnar i när man kommer till förlossningen, titta in i rummet med badkar och förlossningsrummen.

Även här fanns inga duschar eller toaletter på rummen utan alla delade. I Malmö hade vi dusch och toalett  mellan två förlossningsrum men med ingång från sitt eget rum och man delade då med EN annan om ens det.

Men förlossningsrummen var helt okej!

Vi fick veta vilka smärtlindringar som fanns, och även om jag varit med om det tidigare och visste vilka smärtlindringar som fanns höll jag på att dö när jag såg sprutorna och alla andra krokar och pinnar som används under en förlossning! Även om jag alltid vetat vilken smärlindring jag ska ha och inte ha så var det rätt skönt att se på det som fanns för nu är man ännu mer säker på att jag aldrig i hela mitt liv kommer använda mig av några enorma sprutor, nålar och sladdar. Det är en sak som är säker.

Och lavemang är tydlingen inte alls vanligt längre, sånt måste man be om när man kommer.

Sånt trodde jag var skitvanligt för vem vill skita på sig under förlossningen?!

Inte jag iallafall.

Fick även veta (och läste det för ett par veckor sedan) att vi omföderskor har mycket värre eftervärkar än förstföderskor och jag minns mina jäkla eftervärkar jag hade ett bra tag efter förlossningen.

Jag hade skitont och nu lär det bli mycket värre då med andra ord!

Fiiifan.

Tur jag inte svimmade under besöket, kändes ibland som om man skulle göra det.

Vi vet nu iallafall vart vi ska ta vägen när det är dags, hur saker och ting går till och allt det där.

Det är bra med studiebesök faktiskt, man känner sig mer påläst.

I Malmö erbjöd de inga studiebesök och man hade då noll koll.

Denna gången har jag varit mer rädd för förlossningen än vad jag var första gången eftersom jag visste vad som väntade, men nu känner jag mig inte särskillt rädd för själa förlossningen.

Däremot är jag livrädd för eftervärkarna!

Efter besöket på förlossningen begav vi oss hem till pappa igen där Maximilian precis hade däckat men han vaknade till rätt snabbt när vi kommit och det blev lite fika innan vi åkte hem igen.

 

Av Debora Persson - 27 november 2011 21:30

 



Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 3 fulla dagar (v33+3).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 45 dagar kvar till beräknad förlossning.



Av Debora Persson - 24 november 2011 10:06

 

Då är vi inne i en ny vecka och det närmar sig med stormsteg vill jag lova!  Resten av tiden som är kvar kommer vi ha fullt upp och tiden kommer verkligen att gå undan. Hoppas jag:)


Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 0 fulla dagar (v33+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 48 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 232 av 280. (82.9%)


     


Vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.



Av Debora Persson - 23 november 2011 23:19

Någon har lite kvällsgympa i magen just nu...  

(Varför det brusar så förbaskat på videon vet jag inte,  det är nog alla spöken här som ville vara med på ett hörn..)

Av Debora Persson - 23 november 2011 19:45

Idag begav vi oss hem till mammas gård, var ju nyfikna på hur långt de kommit på huset men varken mamma eller Göte var på plats just då så vi fick vänta en stund innan Göte kom så han kunde öppna dörren åt oss.

Vi hälsade på alla djuren och Maximilian var i hönshuset och plockade ägg så nu har vi en stor och en liten äggkartong fyllda med ägg:)

Om en månad bor de i huset och det är snart klart. Tapeter och annat är redan uppe så snart kan de flytta in i helt nytt och klart hus, det enda som inte kommer vara helt klart om en månad är utsidan som inte kommer hinnas helt klart men det spelar kvitta när allt på insidan är klart! :) Och snyggt blir det vill jag lova och hela huset luktar helt nybyggt. Gott! Men det är som sagt en hel del kvar i huset, där finns till exempel ingen trappa ännu så vi fick klättra på stege men några veckor till så ;)

När vi tittat klart inne i huset var det kolsvart ute så vi kunde lika gärna åka hem. Mamma jobbade fortfarande och Göte skulle iväg med Algot så vi begav oss oxå.


När vi kom hem och var i trapphuset slog Maximilian i backen rätt ner i trappan, jag såg och hörde hur han studsade på huvudet och slog en volt rätt ner i stentrappan!

Det hördes nog och såg nog värre ut än vad som det först verkade med tanke på att han studsade rätt på huvudet. Ringde 1177 när vi kom hem och eftersom han inte ens hade fått en bula och var pigg efteråt när han han lugnat ner sig och gråtit klart så det borde inte vara något med honom. Och han har inte spytt eller något så något allvarligt verkar det inte vara men när det gäller hjärnskakning kan symptomen komma efter flera timmar så skulle visst kolla honom resten av kvällen ifall.


Och resten av kvällen kommer tillbringas i soffan tillsammans med Bonde söker fru, bebisen trackar mina revben och min rygg värker så fruktansvärt så ska inte resa mig många gånger, mest för att det är så svårt att komma upp när jag väl satt mig ner;)

Av Debora Persson - 22 november 2011 22:46

Här sitter jag och är inte det minsta trött, inget bra på tv så sitter och slösurfar innan jag måste tvinga mig själv att gå och lägga mig. Jag har halsbränna och ont i ryggen och revben.

Hittade en asrolig gravidlista och man garvar ihjäl sig när man inser hur mycket som stämmer in på en egentligen...


- Du är nära att skära dig varje gång du ska raka dig nertill och du ser inte längre tårna.

- Det inte längre hjälper att "smita förbi" folk sidledes då du är bredare så än framifrån.

- Det känns som om man har sprungit en mil när man går upp för en trapp. Men tre trappor!

- När man rullar runt för att komma upp från soffan.

- När din sambo måste hjälpa dig ta av dig mina jeans.

- När man är rädd att kissa på sig när man nyser/hostar.

- Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständigt. (Beror på vilka byxor man har på sig)

- När man hellre går barfota än att ta på sig strumpor.

- När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd.

- När man behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan.

- När det enda man orkar plocka upp från golvet är en godis som ramlat ner.

- När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig.

- När man letar efter alla andra möjligheter än att behöva använda trappan.

- När de högklackade skorna blir stående bakom de förnuftiga "kärrningskorna". Äger inga högklackade, haha..

- När godisskålen får prioritet före middagen.

- När middagen blir offrad för att få sova lite längre på soffan.

- När allt blir tungt.

- När man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på skorna och måste sätta sig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiket.

- När man inte längre orkar stå i duschen utan måste sätta sig ner.

- När man sitter på golvet i duschen och inte förstår hur man ska komma upp igen.

- När ingen annan än du får tillgång till soffan längre.

- När det känns som om bebisen försöker trycka ut slemproppen och gräva sig ut varje gång du lägger dig ner.

- När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter.

- När anklarna får storlek av en överarm efter två timmar på bion.

- När du lägger på dig 2 kg vatten efter en vecka och säger ja, ja..

- När du gråter för något nytt du aldrig gråtit för innan.

- När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sen nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter.

- När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.

- Allt är väldigt irriterande.

- När du inte längre kan ligga nära med ansikte mot ansikte med din partner för att magen är ivägen.

- När BH storleken börjar närma sig slutet av alfabetet.

- När ett ärende om dagen är det ändå du hinner pga graviditeten.

- När din partner faktiskt måste hålla med om att du inte har något att ha på dig.

- När du har märken på magen för att du inte lyckas låsa dörren utan att träffa magen.

- När du hellre sitter i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in.

- När du helst vill gå i mjukisbyxor än andra byxor.


    

Av Debora Persson - 22 november 2011 08:30

Inatt drömde jag att jag fick en pojk.

Det var den 1 december så han var rätt tidig. Det blev kejsarsnitt och när jag vaknat upp från de döda och insett att jag fått en pojk märkte jag att jag var helt ensam med honom. Mannen var i Malmö och glodde på fotboll och visste inte att han fått en son till förrän jag skickade en bild på honom. Han var lika överraskad som jag att jag redan fött.

Han såg precis ut som Maximilian när han föddes, de var så lika!

Konstigt nog skulle pojken heta Viggo och det var ju inte något namn som vi planerat om det skulle bli en pojk.

Häromdagen drömde mannen att jag födde en och en halv månad tidigare än planerat och jag har flera gånger drömt att det blir en decemberbebis..


Idag vaknade jag upp med världens foglossning och kunde knappt resa mig upp ur sängen och jag går som en anka som har bajsat på sig ungefär...


Av Debora Persson - 21 november 2011 21:32

Dagen har varit lugn idag.

Inte gjort så mycket egentligen, men har fått lite nytta här hemma ändå.  

Tvättat, diskat, plockat och donat och när mannen steg upp så tog vi oss en promenad, blev visserligen inom Ica och köpte lite äpplen men vi var  ute i en och en halv timme.

Sen vatt det middag och jag har tillbringat kvällen nu med att fixa och beställa årets julkort.

Skönt att ha det gjort nu iallafall! ;)

Dock så var det knepigare än jag planerat när jag skulle fota Maximilian inför julkorten.

Han envisades med att han hela tiden skulle vara sur på bilderna, titta åt ett annat håll, ha napp i munnen eller att hålla i en banan. Banan är ju inte riktigt något som passar in på ett julkort direkt. Men tillslut fick vi till en bild som fick duga;)

 


Hela dagen har jag haft en väldigt livlig liten bebis i magen med.

Jag känner hela tiden hur fötter eller andra kroppsdelar dras längs magen på mig.

Akut kissnödig blir jag hela tiden när det trycks neråt.

Och så trycks det såklart hela tiden på mina ömma stackars revben på högra sidanmed :)

Det är himla mysigt med alla rörelser men ryggvärken är väl sådär, och mina revben är även dom lite sådär nu.

Längtar efter det lilla livet nu.

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards