♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღ Gravid & förlossning Vilmer ღ

Av Debora Persson - 11 november 2011 15:00

Besöket hos barnmorksan gick bra. Började med att ta järnvärde eftersom det gått ner de senaste gångerna.

När jag var på inskrivning hos barnmorskan i juni låg järnvärdet på 136 och sen har det dalat rätt rejält, idag låg det på 105 och 106, då hon tog två prover.

Men jag tycker det är konstigt iallafall med tanke på att jag blivit mycket bättre på att äta järntabbletter sen hon skrämde upp mig med att om man ligger för lågt så kan man bli tömd på blod för att rena det eller vad det var. I vilket fall höll jag på att dö när jag hörde det och blev mycket duktigare med att äta järntabbletter. Tydligen inte tillräckligt duktig.

Jäklar!


Annars blev det lite prat om förlossningen, med tanke på att min första gick så snabbt så vore det bra om vi åkte in ganska direkt när det är dags för blir inte roligt att föda i Listerbyrondellen..

Jag ska föda i januari och då är det risk för Rs-virus och inga besök får tas emot. När jag födde Maximilian var det totalt besöksförbus på grund av svininfluensan men eftersom jag hade tänkt ligga kvar lite längre denna gången (förra gången åkte jag hem dagen efter) så måste jag kunna träffa min Maximilian utan att dö av längtan så det enda "besök" som får bli är att man får träffas utanför en stund helt enkelt.

Vi fick dessutom med oss hem parkeringsbiljetter så vi slipper betala parkering när det är dags för förlossningen.


Magen mättes och den låg på 31 idag.

Blodtrycket mättes och det såg lika fint ut som vanligt.

Det klämdes på magen och hon kände bebisens fot på min vänstra sida. Ryggen låg på min högra sida och inte konstigt då att det hela tiden känns som att det trycks på den sidan då.

Bebisen låg med huvudet neråt precis ovanför bäckenet, så den var fortfarande inte fixerad men det är ju ett par veckor kvar så det är ingen stress direkt. Hjärtat tickade på lika fint som vanligt med!


Annars var det väl inte mycket mer som hände där idag. Blev inbjudna till föräldrarutbildning, men det tyckte inte mannen att vi behövde gå på. Jag hade kunnat gå, känns lättare att förbereda sig på förlossningen, men vi är väl tillräckligt pålästa antar jag. Mannen tyckte det var så jäkla tråkigt sist så han höll väl på att dö under tiden.

Men jag ska fundera  lite till på det, om jag ska gå själv då eller inte.

Efter besöket åkte vi till hälsokosten och köpte nässelpulver, där är det mycket järn i det men sen är frågan om ajg får äta det eftersom det är blodrensande eller vad det var så det ska vi ta reda på om jag ens får trycka i mig det innan jag börjar. Tills dess får jag hålla mig till järntabbletterna som inte verkar funka.


 

Idag är det två månader kvar!

Av Debora Persson - 11 november 2011 10:18

Idag är det den  11-11-11, ett bra datum känns det som och idag borde man väl ändå fött barn. Tänk vilket personnummer man hade haft. Lätt att komma ihåg. Men några barn blir det inte  idag, däremot blir det barnmorskan, klockan 11 så klart. elvfte i elvfte klockan elva. Känner mig halvt nervös, känns som om någon vill tömma mig på blod idag i provrör. Det hoppas jag verkligen inte det blir.

Nu är det dags att bege sig!


Av Debora Persson - 10 november 2011 13:07

Vecka 32


Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är på dag 218 av 280 (77.9%)


               

Är som sagt i vecka 32 (31+0) idag. I morgon är det bara två månader kvar tills lilla hjärtat ska komma!

Och sista tiden tror jag kommer gå väldigt snabbt. Ska ju först och främst jobba fram till den 9 december och sen är det jul och nyår och då har man fullt upp och mycket tankar på allt annat så det går nog undan skulle jag gissa på!

Och jag mår bra. Ont i rygg, halsbränna, krypningar i benen, trötthet och miljoner toalettbesök under dagens lopp men det är sånt som hör till! :)

I morgon är det dags för ett besök hos barnmorskan igen.


Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Av Debora Persson - 7 november 2011 19:45

 


BF efter UL är 11 januari 2012.

(innan UL var BF 9 januari)

Maximilian kom 8 dagar tidigare och var 50 cm lång och vägde 3490 gram.



Fia: Flicka- 3320 gram- 50 cm lång- 30 december

Suss: Flicka-1, 2,3 el.12 januari

Oskar: Flicka- 3022 gram- 47 cm lång- 2 januari

Kalle: Pojke- 3 januari

Tina-Pojke-3720 gram-52 cm lång- 3 januari

Dennis: Flicka- 3624 gram- 51 cm lång- 3 januari

Pappa: Flicka- 5 januari

Mormor: Flicka- 6 januari

Danne: Flicka- 3482 gram- 49 cm- 8 januari

Malin: Flicka- 9 januari

Karin: Flicka- 9 januari

Tommy: Flicka- 3520 gram- 49 cm lång- 13 januari

Mamma: Pojke- 14 januari

Jag: 14 januari-4120 gram-52 cm lång

Morfar: 15 januari

Sofie- Flicka- 15 jannuari


Kan vara roligt att se vem/vilka som har rätt och om vad! :)

Sätt igång att gissa!


Vi har som sagt väldigt många födelsedagar i slutet på december och i början av januari så frågan är om bebisen lyckas pricka in en dag då vi redan har födelsedag i släkten?

födelsedagar vi har: 31/12, 31/12, 2/1, 2/1, 6/1, 7/1, 8/1, 12/1, 14/1..

Av Debora Persson - 3 november 2011 09:13

De senstae dagarna har tankarna gått väldigt mycket runt bebisen när h*n ska komma och om det blir en flicka eller en pojke. Kanske beror på att bebisen är en riktig vildig där inne och påminner mig hela tiden om att h*n finns där inne.

De flesta i min omgivning tror det är en flicka i magen. Jag tror det är en flicka ena dagen och andra dagen tror jag det är en pojk. Jag har alltid haft för mig att jag bara kommer få pojkar. När jag blev gravid mådde jag pyton de första månaderna. Jag mådde så illa att läkare fick skriva ut starkare tabbletter till mig eftersom de receptfria inte funkade på mig. Som tur var så spydde jag aldrig men däremot gick jag hela tiden och mådde precis så som man gör sekunderna innan man ska spy när man har maginfluensa. Så kände jag dygnet runt och mina pojkar var inte alls roade av att jag inte kunde göra annat än att ligga på soffan och må illa.

Mådde illa gjorde jag inte alls med Maximilian så därför började jag tro att det var en flicka i magen. Men sen har det ändrats efter hand. Med Maximilian hade jag halsbränna dygnet runt i 9 månader och hemsk var den. Nu har jag halsbränna men det är inte alls lika hemskt och nu får jag det mest bara runt läggdags och när jag ätit ungefär.

På ett sätt hade det varit mycket bättre att veta om det är en flicka eller pojke för jag gillar att ha kontroll och kunna planera långt innan men nu är det inte lika lätt. Att köpa kläder och annat kan jag visserligen göra men jag vill inte ha allt i vitt och andra neutrala färger. Är det en flicka vill jag ju köpa klänningar och annat tjejigt och om det är en pojke vill jag kunna köpa pojkiga kläder.

Med Maximilian tog vi reda på könet och det var ju så mycket enklare att planera inför hans hemkomst. Då kunde vi köpa blå pyamasar och andra pojkkläder. Men det är lite spännande att inte veta heller. Blir antagligen roligare vid förlossningen skulle jag gissa på. =)

Men lite kan man chansa när det gäller kläder med, pojkkläder har vi visserligen hemma med från Maximilan men har ändå lyckats köpa en  mörkblå body och skulle det vara en flicka så skulle inte hon bry sig om hon fick en blå body på sig. Och dessutom har jag köpt en overall till bebisen som mannen nu hoppas på att vi får en flicka för det är en "flickig" overall.  

Han tycker inte pojkar ska ha leopard på sig,och visst är den mest för flickor men det gör inget. Skulle det bli en pojk skulle han nog inte bry sig. :)


Och när ska bebisen komma då?

Den 11/1 är det sagt. Från början var det sagt 9/1 så vi får se.

Maximilian var från början beräknad 24/9 och efter ultraljud var han beräknad 1/10 men kom 23/9, alltså en dag innan det första beräknade datumet eller 8 dagar tidigare.

Skulle det bli samma sak denna gången så skulle bebisen komma antingen den 8/1 eller den 3/1. Jag är glad så länge det inte blir detta året. Det är bättre om bebisen kommer nästa år. Ingen vill fylla år sista veckan i december. Tänk å va sist med allt hela tiden när det gäller åldersgräns. Jag var visserligen först med allt eftersom jag fyller den 2/1 men utnyttjade inte det särksillt bra ändå. Jag skaffade ingen moped när jag fyllde 15, började inte övningsköra direkt, hängde inte på krogen det första jag gjorde när jag fyllde 18 (inte särskillt mycket iaf) och har än inte skaffat körkort. Jag hälsade iallafall på systemet rätt snabbt.  Men jag har iallafall haft chansen att vara först med allt.

Så därför är det såklart bättre med en 2012-bebis. Skulle det bli bebis detta året gör det inget visserligen men jag har ingen lust att ligga på BB över jul och nyår. Tror jag dock inte det blir. Jag tror det kommer en bebis 14 eller 15 januari faktiskt. Denna gången blir det övertid. Eller kanske blir det fredagen den 13? :)


Det är mycket man funderar över och mycket man inte får veta förrän det är dags någon gång i januari.

Man får hålla sig helt enkelt även om det är svårt.

Idag är jag i vecka 31 (vecka 30+0) och har 69 dagar kvar till det lilla hjärtan ska komma.



Av Debora Persson - 31 oktober 2011 20:35

När man var gravid första gången så läste man på allt, man hade koll på exakt vilken vecka+dag man var i, man visste allt som skulle hända inför en förlossning osv.

Denna gången är det inte riktigt på det viset. Visst, man vet vad som kommer hända, hur jävla ont det kommer göra och allt det där men denna gången har jag knappt koll på vilken vecka jag är i och vilken dag, jag måste kolla sånt på datorn eller i boken för att ha koll och blir lika förvånad varje gång jag ser hur långt jag gått.

Jag vet ju vilken smärtlindring som finns, och jag vet vad jag ska använda mig av denna gången och precis som förra gången så är det endast lustgas som är välkommet för min del om jag måste använda något.

Förra gången hjälpte i lustgasen på mig så klarade mig utan smärtlindring helt enkelt.

Men i allafall så låg jag och läste lite igår om graviditet och förlossning för att friska upp minnet och när jag läste om smärtlindring höll jag på att dö. Iallafall svimma. Jag mådde illa och kände mest för att dö!

Herregud. Jag skulle aldrig klara att ta  någon spruta i ryggen och skulle antgaligen dö om jag tvingades till kejsarsnitt. Jag är livrädd för det. Om något skulle hända och de skulle få sätta in nålar i mig och spruta in, skära upp mig, slita våldsamt och gräva fram barnet medans jag är halvt döende. Nej fyfarao.

 

Av Debora Persson - 29 oktober 2011 08:20

Igår funkade inte internet för oss så det blev inte mycket uppdatering.

Hände dock inte så mycket heller. Lämnade en ledsen Maximilian på dagis som sen stod i fönstret och tittade helt förtvivlat efter mig när jag lämnade honom. Snacka om att mitt hjärta värkte då! Därefter åkte jag till jobbet.

Den dagen förstörde verkligen min rygg och mot slutet hade jag så ont att jag bara ville ge upp. Att lägga mig ner på golvet och gallskrika, som jag helst ville var inget bra alternativ för då hade någon antagligen ringt psyket åt mig.

Även idag är det jobb som gäller och jag hoppas inte att jag kommer ha så ont idag. Som tur är så jobbar jag ju inte allt för mycket nu sista tiden så förhoppningsvis orkar jag fram till 9 december. Med Maximilian i magen gick jag hemma vid denna tiden. Jag tog ut semesterdagar innan jag gick på HP eftersom jag inte orkade jobba för min stackars rygg.


Nu vaknade min prins så nu blir det mys i soffan! :)

Av Debora Persson - 27 oktober 2011 16:39


Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 0 fulla dagar (v29+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 11 jan 2012
Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.
Du är på dag 204 av 280. (72,9%)
   

 

Har gått 29 veckor nu och inne i vecka 30!

76 dagar kvar låter helt otroligt kort tid! Men skönt att det är så lite kvar ändå för nu längtar vi efter bebis!

Dessutom vet jag nu när min sista arbetsdag blir och det blir den 9 december, ca en månad innan Liten ska komma. Förhoppningsvis får jag havandeskapspenning då resten av december så jag slipper gå hemma på föräldrardagarna. Men det borde inte vara så svårt att få HP beviljat med tanke på vad jag jobbar med och så fick jag det förra gången. Då gick jag hemma mer än två månader innan Maximilian skulle komma. Men man vet aldrig. Jag tror försäkringskassan sitter och drar lott om vilka som ska få HP och inte för vissa på mitt jobb har inte fått det och andra har fått det. Någon fick med första barnet men inte med andra barnet vilket är dumt för man gör exakt samma sak som alla andra. Så får hoppas man vinner detta lotteriet denna gången med.

Och anledningen till att jag inte sökt HP tidigare är för att jag inte jobbar så jäkla mycket nu så de timmarna jag har klarar jag av utan att dö. Med Maximilian i magen jobbade jag väldigt mycket och det kände min rygg verkligen av.

Nu börjar det kännas rejält i min rygg med, särskillt under långa arbetspass så förhoppningsvis får jag inte så jättelånga dagar nu sista tiden. Då jobbar jag hellre fler dagar och korta pass.

Så nu senaste tiden har jag fått väldigt omnt i ryggen. Jag har jättesvårt att lyfta Maximilian nu och gör det helst inte för nu är han verkligen tung för mig!

Huvudvärk har jag mer eller mindre varje dag, det kryper i benen fortfarande men jag överlever!

Jag mår annars prima ballerina!

Liten i magen lever livet där inne och särsklilt på min högra sida. Det känns i revbenen kan man säga. :)




 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards