♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ♥ Maximilian 3-4 år ♥

Av Debora Persson - 6 oktober 2012 17:04

Igår var det dags för Mora Träsk för min och Maximilians del.

Maximilian hade inte sovit på hela dagen och precis innan vi skulle åka var han dundertrött, gnällig och bråkig och jag kände inte alls för att åka iväg. Jag ville ju ha min glada och pigga Maximilian med mig för att ha roligt med honom.

Vi åkte tillochmed lite tidigare i hopp om att han skulle somna i bilen så han fick en liten powernap men han somnade aldrig. Han var mer intresserad av att titta på regnet utanför bilrutan.

Väl på plats mötte vi upp Sara och Rasmus och en kompis med barn till henne sen gick vi in. Maximilian var ändå väldigt taggad för detta och det började ju bra.

Han hoppade och dansade till musik och gjorde rörelser och hade roligt.


Men efter en stund började han ge upp.

Han sa att han var trött och ville vila.

Han fick sitta i mitt knä en stund men det ville han inte för då ville han hellre springa runt och härja.

Men ibland var han med och dansade. "Huvud axlar knä och tå" var ju en favorit!


Efteråt köpte han en cdskiva och fick autografer innan vi kunde åka hem!

Han tyckte det var roligt iallafall, lite dum tid sådär på kvällen vid 18 att ha det då många barn (och föräldrar) är väldigt trötta då...


       

Av Debora Persson - 5 oktober 2012 20:33
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Debora Persson - 4 oktober 2012 21:37

Maximilian har nu hunnit bli 3 år gammal. Min stora stora pojke! ♥

Mycket kan han och mycket lär han sig hela tiden!

   Han älskar att pussla. Han kan sitta ner och pussla hur länge som helst, om och om igen. Det gäller att ha mycket pussel hemma hela tiden :)

Han kan räkna jättebra! 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,11,14.. Så kan det låta när han räknar och det är ju inte många siffror han missar! Räknar man tillsammans så räknar han ännu bättre.

 Han kan färger. Innan kunde han färgerna som teletubbisarna hade på sig. Tinkiwinki (blå), Dipsi (grön), Lala (gul) och Poo (röd). Var det då en grön färg sa han att det var Dipsi-färgen. Men nu kan han säga riktigt vad det är för färg

(de vanliga färgerna då som röd, blå, gul, vit, svart, grön mm.)

 Han har storlek 98-104 i kläder.

 Pratar hela tiden i hela meningar. Och förstår definitivt mycket mer än man tror han gör!

Ibland gör han det inte men då är det för att han inte vill lyssna.. :)

 Han har haft scharlakansfeber som jag trodde inte ens fanns längre. Men tydligen gör det de. Nu kan han inte få det mer iallafall för har man fått det en gång är man immun och får då istället halsfluss om jag minns rätt.

Han älskar att pyssla, som att rita, måla, kladda med färger och annt sånt.

 I våras (mars-april där någongång) slutade han med blöja och det gick väldigt lätt för honom att vänja sig utan den. Jag sa till på dagis en torsdag att vi ska testa att ha honom utan blöja hemma så jag bad personalen fråga honom om han behövde kissa så han skulle slippa kissa i blöjan. Fick till svar att de inte ville tvinga honom till något men att de kunde iallafall fråga. Veckan efter kom han till dagis utan blöja och personalen vatt väldigt förvånade! Vi sa till honom att blöjorna var slut och att det bara var bebisar som hade blöja och han var stor pojke nu. Så enkelt var det. Efter två nätter med torr blöja där efter slutade han även med blöja på natten.

Napp och välling slutade han med i samma veva. Vi slutade köpa hem nappar för de napparna han hade tuggade han sönder så ville han ha napp fick han ta en söndrig vilket han inte ville. Vällingen började vi ge honom i pipmugg vilket var "äckligt" sa han och slutade därför vilja dricka välling. Det var inte lika gott som i flaska. Lätt som en plätt!

 Han uttalar sitt namn "MASKEMILAN" och om han pratar om sig själv säger han "MILAN". Säger alltid sitt namn istället för "mig" eller "jag". "Nej, Milan vill inte kissa!"

Han kallar sin lillebror "VILMERBOO". Boo har han fått från att Vilmer är lillebror som då blir Boo. Ett tag kallade han honom för bara "BOO". Han vet även vad mamma och pappa heter.

 Han är fruktansvärt envis (vem har han fått det ifrån egentligen??) och han vet precis vad han vill och blir det inte så, så blir det andra bullar! (  )

Just nu kommer jag inte på mer som ska skrivas här men mer kommer nog :)


 

Av Debora Persson - 4 oktober 2012 17:30

Igår bokade jag biljetter till Mora Träsk som är i morgon.

Jag och Maximilian ska dit.

Där ska vi träffa Sara och Rasmus med. Maximilians kompis, så då får de nog roligt! :)


 


Av Debora Persson - 2 oktober 2012 10:43

Idag håller vi vår lilla hulligan hemma från dagis. Anledningen till det är att karln har åkt till jobbet med vagnen och ståbrädan i bilen..

Vi har ju Maximilians vagn hemma men det blir lite bökigt att trycka ner två barn i den och Maximilian hade inte orkat/velat gå hela vägen till dagis heller.

Han var den idag som vaknade först (förutom karln då). Han kom in och la sig brevid mig och Vilmer och klappade oss på kinden och sa att vi skulle vakna nu.

Vilmer har haft en jobbig natt och hamnade tillslut i vår säng för han mest låg och snurrade och vaknade hela tiden.

Men, vi har hemmamys hela dagen istället, det funkar lika bra det :)

Av Debora Persson - 1 oktober 2012 08:00

1 oktober och måndag idag. Ny månad och ny vecka. Idag är det höst på riktigt.

Och idag är jag arbetslös!

Igår var sista dagen mitt jobb hade öppet och nu har det stängt ner.


I början på september var det möte på jobbet som jag inte kunde komma på men fick veta dagen efter när de ringde mig.

Jobbet skulle stänga ner sista september eftersom det ligger på busstationen i centrum och busstationen ska rivas och flytta till tågstationen istället och eftersom allt rivs så åker mitt jobb med.

Det var bara arbete månaden ut och sen var det över.

Jag som mammaledig kan inte sägas upp så jag sägs upp i februari när jag egentligen skulle kommit tillbaka från mammaledigheten. Hade jag inte varit mammaledig hade jag nog varit hur stressad som helst med att hitta nytt jobb och allt det där.

Men nu är jag mammaledig och tar det med lite mer ro.

Jag har flera månader på mig med att hitta något nytt isåfall.

Visst är det tråkigt att man inte längre har något jobb men det löser sig alltid.

Jag har varit iväg och pratat med en studievägledare och om inget annat perfekt jobb dyker upp innan mammaledigheten är slut så kommer jag plugga upp några ämnen på komvux så jag kan söka högskolan till hösten.

Så vi får se hur det artar sig, jag kommer iallafall ha en del att göra till våren i vilket fall. Ska jag plugga så gör jag det heltid och då blir det lite annat  än det jag ska plugga upp. Bland annat psykologi A och B.


Idag är det iallafall måndag och i eftermiddag kommer min pappa, Suss och Sonja hit för att fira vår nyblivna 3 åring.

Sen är det slut på kalas för denna gången. Inga mer födelsedagar för i år i denna familjen.

Maximilian sover än och gör kanske en stund till. Han hade ju fullt upp igår med först gympa och sen två kalas utan någon endaste powernap och ändå somnade inte pojken förrän närmre 22!

Hela helgen har vi haft fullt upp och Vilmer har inte varit sig själv heller riktigt. Han har varit gnällig och absolut inte kommit till ro. Om han tillslut har somnat så har han sovit i 10 minuter och sen vaknat igen. Tror det är för det har varit så mycket i helgen, mycket folk och liv. Har kanske blivit för mycket för honom. Får bli en lugn vecka nu tror jag.



Bilder och annat från helgen kommer upp lite senare när jag har tid. Nu ska jag underhålla en liten spillevink som rusar runt bordet och plöjer ner allt i hans väg och tjuter som en liten tok. En glad kille iallafall! :)




Av Debora Persson - 27 september 2012 14:29

Alltså jag är så irriterad. Jag kokar! När jag kom till dagis för att hämta Maximilian så står det en lapp på dörren. Maximilian är på en annan avdelning och hans kompis på andra avdelningen. Jag går till avdelningen han ska vara på eftersom hans fröknar har veckomöte.

Inga barn på avdelningen så jag får gå igen, ut och runda dagis för där var barn som lekte på baksidan så jag gick dit. Hittade en fröken jag jag frågar vart Maximilian är någonstans.

Han är ju här säger hon och pekar på ungen brevid henne. "Det där är inte min unge" tänker jag. Han har inte sådana kläder. Jag kände inte igen honom alls över huvudtaget.

"Jaha, sa jag. Men det där är inte hans kläder.." "Neheeee oj så fel det kan bli..." svarar hon. "Jaaaa, det är inte han kläder allafall, inte hans regnkläder, inte hans mössa, inte hans stövlar och inte hans tröja.." "Nehe då får ni gå in och byta då..."

Så skickar hon iväg mig med rätt eller fel unge.

Jag får ta av honom mössan och sätta mig ner och titta på honom, få honom att prata för han hade inte sagt något till mig.

Jag var tvungen att se så det var min pojk jag tog hem och ingen annans pojk...

Han har alltså någon annans regnkläder på sig, någon annans stövlar på sig, någon annans mössa på sig och någon annans tjocktröja på sig... Blev irriterad över att deinte sätter på ungarna deras egna kläder.

Jag vill ju inte att någon annan unge ska ha på sig Maximilians kläder heller. Lite koll på barnen kan man väl ha!?

När jag sen ska leta reda på Maximilians tjocktröja hittar jag den inte.

Kollar i torkskåpet men ingen tröja. Kollar runt över allt men hittar den inte. Och någon personal fanns det heller inte på plats då.

Tillslut får jag rota runt på andra barnens hyllor och då hittar jag Maximilians tröja på en annan flickas hylla under hennes mössa.

Jag får lägga kläderna Maximilian haft på sig framme på pallen eftersom jag inte vet vems kläder han haft på sig.

Och inte nog med det. Sen får man Aja Baja för Maximilian tog glass med sig och bjöd på häromdagen eftersom man inte får göra så sa dom. Men han hade med sig förra året utan att dom sa något och även häromdan kunde dom då sagt något om det... Inget man kan veta om de inte sagt det tidigare eller skrivit det någonstans...


När jag hämtade Maximilian satt han och lekte helt själv.

Eftersom han var enda barnet från en annan avdelning så är det kanske inte så konstigt att han fick leka själv då de andra barnen har sina kompisar på avdelningen. Så varför i helskotta delar dom på Maximilian och hans kompis för? Hade väl ändå varit lättare om han haft med sin kompis till andra avdelningen så de åtminstone hade varandra!

Känns ju inte helt okej när man vet att ens barn leker ensamt på dagis heller. Vet ju visserligen inte om han lekte själv hela tiden men han gjorde det när jag kom iallafall.

Åh, sjutton vad less man blir.

Känns som om hela dagen bara rasade. Alltid är det något! Tur vi tar helg nu! Det behöver vi verkligen!


 




Av Debora Persson - 26 september 2012 21:06

Idag blev det en utflykt till Kristianstad för hela familjen.

Vi mötte upp lillasyster Karin i stan. Tyvärr var inte vädret det bästa men det gick bra ändå. Så en runda på stan blev det innan alla tröttnade och behövde lunch i magen. Jag gick bort till mitt jobb och lämnade in mina arbetskläder och pratade lite innan vi begav oss iväg för att äta lite lunch.

Efter lunch åkte vi iväg till Andys lekland för ett par timmar där. Karin åkte och hämtade Khaled så han med kunde komma och leka! :)

Efter några timmar var vi trötta nog för att bege oss hem, klockan hade hunnit bli efter 17 och en stund senare skulle Karin och Khaled påbörja flytten så det blev inget besök hos dom, vi får ta det en annan dag. Och Maximilian hann knappt sätta sig i bilen innan han däckade efter dagens aktiviteter!


Haha, alltså jag älskar denna bilden! Så jäkla festlig!

Det var som sagt inte bara Maximilian som hade roligt på Andys om man säger så! :)

 

Dessa två alltså! :)

   

Lillprinsen♥

     

Maximilian tar en dricka paus♥

 

En glad kille i full fart!

            

Vilmer gillade bollhavet! ♥

      


   

Det blev lite shopping med såklart.

Eftersom Maximilian fyllt år fick han hämta ut en gratis present på BRleksaker och han valde ett skrivblock med penna. Sen köpte han lite bondgårdsdjur till sin bondgård.

Han hade ju ihopsamlade poäng sen tidigare så idag shoppade han några djur med dom poängen.

 

En hundvalp  ocg ett gäng ankor har flyttat hem till Maximilians bondgård..

 

En ny vinterjacka till Maximilian som vuxit ur förra årets.

 

På Andys Lekland har de en "klädkammare" där man kan köpa begagnade kläder och såklart även lämna in kläder.

Mycket av pengarna går till Min Stora Dag om jag minns rätt.

Idag lämnade vi in en kasse med kläder som vi inte behövde mer och som betalning fick vi 2X 50 kronor att handla kläder för inne i klädkammaren.

Beroende på hur mkt kläder man lämnar in så får man antingen 50 kr att handla för eller fri entré på leklandet.

Men eftersom vi redan betalat inträde på leklandet så kunde vi lika gärna se om vi hittade lite kläder istället för jag tror man skulle använda den fria entrén inom en månad och det skulle vi troligtvis inte göra ändå så vi fick istället 2 stycken 50-kronors.

Kläderna vi lämnade in var begagnade sen länge och inga kläder vi skulle använda på våra barn längre men så länge det är fint skick på dom så kommer de säkert till användning för någon.

För 100 kronor hittade vi alltså 4 bodys, 1 par byxor och en t-shirt till Vilmer.

Några kläder till Maximilian hittade vi inte.

   









Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards