♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღ Vilmer 1-2 år ღ

Av Debora Persson - 27 januari 2013 19:51

Haft fullt upp hela helgen så har inte alls hunnit skriva här sen i fredags.

Igår, lördag så tog vi det rätt lugnt på förmiddagen. Fixade lite här hemma och packade lite traderagrejer som skulle skickas iväg. Sen på eftermiddagen åkte vi hem till mamma som skulle bjuda på middag. Vi tillbringade hela kvällen sen hos mamma och de andra.

       



Idag började dagen ganska sådär festligt.

Alla var på taskigt humör i stort sett.

 Vid 10 började Maximilians gympa och jag följde med honom dit idag. Vi tog pulkan upp till gympan nu när det kommit lite mer snö. Dock gick det inte att åka pulka hela vägen för det var för lite snö på vissa ställen så min lilla herre fick traska på lite med.

Gympan gick bra som vanligt och han fick springa av sig. Lika glad som vanligt :)

     


Efter gympan var jag så trött så jag däckade på soffan en stund innan jag hade två ylande pojkar hängandes över mig.

Upp och hoppa!

Mannen och Maximilian åkte sen till barnens farmor och farfar en stund medans jag var hemma med Vilmer som behövde lite vila en stund. 

När de kom tillbaka fick vi åka och handla. Denna veckan har vi inte hunnit veckohandla så det fick bli idag istället. 


Och efter veckohandligen har mina små pojkar varit riktiga små huliganer.

När jag försökte arbeta ylade båda pojkarna så man fick skavsår långt inne i huvudet. Jag kom på den smarta lösningen att trycka in hörlurarna till mp3spelaren i öronen och på det satte jag på mig Maximilians hörselskydd.

Jag måste ju säga det att det lilla stunden med endast musik i huvudet gjorde susen.

Hörlurar och hörseskydd ska jag använda mig mer av i fortsättningen. 

Nu ligger iallafall en av pojkarna i sin säng. Han hostar visserligen en hel del så han vaknar hela tiden.

Maximilian är övertrött man han sitter iallafall stilla och är tyst nu så får hoppas han håller sig stilla nu innan han somnar ♥



Av Debora Persson - 25 januari 2013 20:38

För ett tag sedan fick vi hem tygblöjor till Vilmer.

Mannen var vääääldigt tveksam till att ha på Vilmer tygblöjor för han hade absolut ingen lust att hålla på att tvätta sketna blöjor så det jobbet skulle jag isåfall få ta.

Jag ville testa tygblöjor och fick som jag ville. :)

Tygblöjor är inte särskillt uppskattade på dagis som jag förstått sen jag hade praktik på ett dagis för några år sedan så min tanke är ju inte att ha tygblöjor på Vilmer när han är på dagis men när han är hemma kan han lika gärna ha tygblöjor på sig.


Under de senaste 20 åren har blöjperioden blivit betydligt längre.
År 1989 - blev barn blöjfria vid ca 2 års ålder.
År 2011 - blir barn blöjfria mellan ca 3-7 år.
Det kan bero på en mängd olika saker. Dagens moderna engångsblöjor har alltid en supertorr yta och finns numer att köpa för barn som väger upp till 30 kg. Barn är bekväma små varelser som varken kan eller vill sluta med engångsblöjor. Barn blir ofta blöjfria tidigare med tygblöjor, vanligtvis före 2 års ålder. Det beror på att barnen känner när de kissar och får en förståelse för sambandet mellan kissnödig och våt blöja. Med tygblöjor får ni en skönare och kortare blöjperiod.

 

Visserligen blev Maximilian blöjfri vid ca 2½ år utan tygblöjor men man kan ju hoppas att tygblöjorna gör att Vilmer inte heller vill ha blöja längre än så.

Och vi har provat tygblöjorna nu och jag tycker de funkar hur jäkla bra som helst. Och Vilmer har tilloch med sovit med tygblöja flera timmar på dagtid utan att blöjan läckde. De blöjorna vi har är reglerbara så man kan ha dom från nyfödd till 15 kg (tror jag) så man kan ha dom länge. Och det är inlägg i dom så barnet kan sova i tygblöjan på natten och om man är orolig att blöjan ska läcka kan man sätta in ett sxtra inlägg så blöjan blir lite tjockare. Vi har dock inte provat att ha honom sovande i tygblöja än.

 

Vi har färgerrna blå, lila, orange, röd och gul.

 

 

   

 

 


Av Debora Persson - 25 januari 2013 20:21

Jösses vad man uppskattar helgerna nu när man inte är mammaledig längre!

Oj oj oj! När man är mammaledig så är det inte samma sak när det är helg!

Idag har jag varit i skolan.

Hade både engelska och matte och det är de två ämnena som jag verkligen behöver för att kunna söka in till högskolan till hösten.

Har inte tänkt så mycket på det, har ju ändå klarat kurserna på folkan när jag gick där men eftersom frånvaron var för hög med någon procent då jag fick vabba en hel del så klarade jag ändå inte det. Klarade kurserna men fick inte självaste slutbetyget eller vad man ska säga då frånvaron var lite för hög. Sak samma, har ändå tänkt att jag ska klara det galant då denna gången men idag gick det ändå upp för mig att det jag läste på folkan var under ett år, två terminer. Nu ska jag klara ALLT på en endaste termin!

Nu får jag banne mig ligga i med pluggandet! Och eftersom jag ska söka högskolan så behöver jag sluta en vecka tidigare än de andra som inte ska söka högskolan eftersom betygen måste in i tid.

Idag på matten fick vi ett "test" med tal och uppgifter osm vi skulle svara på så läraren kunde se ungefär vad vi kunde... Det började bra tyckte jag. De två första frågorna gick galant men sen stod det helt stilla i huvudet. När det gäller matte så stänger min hjärna av totalt och det gjorde den verkligen idag!

Jag kände igen talen och så men mindes inte alls hur man skulle räkna ut dom och det var så störande! år verkligen hoppas jag klarar det denna gången! :)


När jag kom hem från skolan så mötte två glada barn mig i hallen! Underbart! Inte ofta man kommer hem själv och barnen möter en! Annars är det ju alltid pappan som kommer hem och barnen möter honom i hallen. ♥♥


Idag var dessutom Vilmers sista inskolningsdag!

Och jag lämnade honom idag 9.30 som han lämnats hela tiden innan. Och när jag skulle kryssa i att han kommit såg jag på hans schema att han idag skulle kommit klockan 9 redan. Tusan med att vi missade det. Han blev lite ledsen när jag lämnade ifrån mig honom och han klamrade sig fast i mig när fröken försökte ta honom men jag tror det gick över ganska fort ändå sen när jag gick. Jag hämtade ju inte honon utan det gjorde mannen och Maximilian. Vilmer var på den andra småbarnsavdelningen och lekte och det hade gått bra iallafall.

På måndag ska han vara där längre och då är det 9-14 som gäller. Precis som för maximilian. ♥

 

Av Debora Persson - 25 januari 2013 08:14

Idag låg jag kvar lääänge i sängen.

FY sjutton vad kallt det var! Såklart men hellre ligger kvar under duntäcket. Men upp måste man förr eller senare om man ska kunna komma iväg till skolan sen. Veckans längsta dag har jag på fredagar. 10.15-14.45


Redan igår kände jag att det är en jäkla skillnad på dagarna när man har något annat att göra än att vara mammaledig.

Man kunde liksom längta till fredagen och helgen. Man känner verkligen att dagarna räknas annorlunda och helgerna uppskattas till max! Är man mammaledig spelar det egentligen inte roll vilken dag det är och man hade lika gärna kunnat ha film och chipskväll en tisdag om det skulle vara så.


Idag är Vilmers sista inskolningsdag på dagis!

Nästa vecka är det full rulle då med andra ord. Dagis för båda barnen. Denna veckan har ju Maximilian varit febersjuk så inte mycket dagis för honom inte.


Nehej, dags att göra sig i ordning för dagen.

Helgen är kommen och fast vi inte har något planerat så har vi fullt upp! Det är härligt det! :)


 


Av Debora Persson - 24 januari 2013 10:03

.. vad kallt det var ute idag!

När mannen ringde innan sa han till mig att vi skulle klä på oss för det var jättekallt ute. Klädde på mig som vanligt och på Vilmer en extra "rånarluva" under mössan.

När vi kommit ut och börjat gå bort till vårt vagnförråd kom jag på att jag glömde mina vantar men som tur var så hade jag glömt mina vantar i den andra vagnen i förrådet så slapp masa oss hem igen för ett par vantar.

Vilmer var ledsen när jag lämnade honom.

Fröken försökte ta honom men Vilmer klamrade sig fast i mig och började stortjuta. Stackarn. Men han lugnade nog ner sig ganska snabbt för det var fruktstund när vi kom.

Av Debora Persson - 22 januari 2013 18:07

Idag var det sjunde dagen på inkolningen för Vilmers del.

Mannen hade varit och lämnat honom vid 9:30 och det hade gått jättebra. Eftersom jag själv inte var med och lämnade och hämtade så har jag inte jättemycket att skriva egentligen men det hade iallafall gått jättebra. De var ute och lekte när mannen kom och hämtade Vilmer. Han satt i vagnen och myste eftersom han inte riktigt kan gå än, eller gå kan han ju men att gå i overall och skor är överkurs så han fick mysa i vagnen under tiden. =)

Av Debora Persson - 21 januari 2013 21:02

I eftermiddags var vi hos mannens mormor och skapade kalabalik.

När vi kom dit så hade Vilmer bajsat och det hade kommit massor på hans vita body och som vanligt när det sker en olycka så har vi inte extrakläder med oss. Det har vi alltid annars när det inte händer någon olycka..

Direkt efter Vilmers bajs så skulle Maximilian invadera toaletten och när alls hade gjort färdigt sina behov så skulle vi fika. Haha ja jesus, vilken cirkus.

Maximilian som alltid har ett litet miniglas och en liten minisaftkanna när vi är där och fikade hällde upp saft till sig själv men det råkade bli översvämning idag.

Torkat rent bordet och Vilmer börjar kasta kex på golvet så hela köksgolvet är fullt med knastriga smulor.

Maximilian hann fika klart innan han ens började och mannen skulle hjälpa maximilian att sätta igång tvn och då tar Vilmer mannens kaffekopp och öser den över sig själv, bordet och golvet.

Som tur var så var inte kaffet så varmt längre!

Torka barn, torka bord och torka golv. Strax därpå hade även Vilmer fikat klart och vi fick snabbt ta och möblera om så inga blomvaser eller ljusstakar skulle åka i golvet.

Barnen fick sen julklappar och de lekte en stund på golvet innan Vilmer börjar röja runt i bokhyllan.

Sen fick det vara dags att åka hem  när Vilmer blir trött och gnällig.

Hans body som vi fick snabbtvätta i handfatet hade inte hunnit torka så han fick långa en tröja av gammelmormor. Det blev en långklänning för honom :)


Efter det besöket har vi tagit det lugnt. Känns som om det behövdes ;)

Om en stund kommer jag att lägga mig. I morgon ska jag åter igen vakna till väckarklockan. Börjar första lektionen klockan 9. =)


   


Av Debora Persson - 21 januari 2013 20:53

Här kommer lite bilder från helgen när vi var i Mörrum och åkte pulka!

         

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards