♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ☆Gravid Ellion☆

Av Debora Persson - 20 november 2013 17:29

På onsdagar har jag hemmaplugg hela dagen.

Det är på onsdagar som jag alltid får väldigt mycket skolarbete gjort. Idag hann jag inte ens påbörja plugget förrän jag däckade.

När jag vaknade efter en stund så hade jag väldigt ont i händerna. När jag var gravid med Vilmer så knöt jag alltid händerna så hårt i sömnen att jag hade jätteont varje gång jag vaknade.

Så min lilla powernap idag hann jag knyta näven så pass att jag hade jätteont när jag vaknade. Samma sak häromdagen. Antar att jag får välja mig med detta några veckor framåt nu.

Ovant att dessutom tvingas ta en powernap klockan 08. på morgonen med. Annars är jag van vid att behöva ta en powernap på eftermiddagen för att kunna överleva resten av dagen.

Nu på slutet är man verkligen trött!

Jag önskar att jag inte hade haft så mycket i skolan nu på slutet. Varje gång jag har chansen att sätta mig ner en lite längre stund så måste jag plugga. Inte vila. Vila får jag nog göra dagarna efter jul precis innan bebisen ska komma för då ska jag vara klar med det mesta i skolan. Men fram till jul har jag som sagt galet mycket att göra. Idag har jag suttit i stort sett hela dagen med en uppsats som ska lämnas in snart. Är snart klar med den och då kan man lämna den bakom sig iallafall :)



Nu har vi äntligen passerat 40 dagars! 39 dagar kvar tills bebisen ska dyka upp!

 

Av Debora Persson - 19 november 2013 17:29

När Vilmer var liten köpte jag en body till honom med motiv från Lasse Åberg.

På den var det något sjömansmotiv.

Nu har jag blivit riktigt kär i dessa kläderna och denna 

graviditeten har jag köpt på mig lite Lasse Åberg-kläder.

Det finns så mycket fint! Och det finns mer än bodys, det finns bland annat tröjor, byxor, mössor och filtar med.

Idag fick jag hem en babyfilt till bebisen! Jag är nöjd men tror inte gubben är lika nöjd. Han tycker redan det finns för mycket babyfiltar här hemma men jag tycker inte man kan få för mycket av det. =)

 

 

 

 

                       


Av Debora Persson - 18 november 2013 18:05

Måndag igen och vi är inne i ny vecka. Igen.

Känns som om jag gick in i ny vecka igår.

Nu är jag i vecka 35 iallafall.

Ibland sover jag lite bättre på nätterna och har inte alls ont. Ibland sover jag så illa att jag lika gärna kunnat stanna uppe vaken hela natten.

Mitt luktsinne är lika med en spårhund ibland. Igen. Precis som i början av graviditeten då jag kände allt! ALLT! Nu kan jag sitta på bussen till skolan och känna vem som ätit prickigkorv på sin smörgås till frukost flera säten framför mig. När mannen tuggat på något känner jag precis vad han tuggat på. Han kan därför inte dölja något för mig ;)


Bebisen bökar runt i magen precis hela tiden.

Hela magen rör sig från höger till vänster, upp och ner. Det är fart på den lille.

Just nu känner jag mig lugn inför det som komma skall. Nu vill jag bara ha bebisen hos mig.

Barnmorskan ska jag besöka först om två veckor igen.

     

Vecka 35

Kroppen:
Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.


Av Debora Persson - 16 november 2013 09:16

I morse när jag vaknade kände jag mig helt redo.

Jag har varit livrädd för förlossningen hittills men nu känner jag att jag är redo för den.

Nu kan bebisen komma för nu är jag redo. Redo redo redo.

Jag är mycket lugnare.

Kanske är jag det efter att ha besökt förlossningen, efter besöket hos barnmorskan och kanske för att det är så många som ska ha barn nu så man känner att man längtar ihjäl sig innan det är ens egen tur att få snusa på nykläckt bebis igen.

Jag får dock vänta snällt ett tag till.

Det är 1½ månad kvar tills bebisen ska komma så än är inte bebisen redo iallafall. Antar att jag får vänta till mellan jul och nyår.

Tror det blir en mellandagsbebis i år.

Eller att jag får fira nyårsafton på BB.

Eller äta julbord på BB?

Jag tror iallafall att det kommer en lillebror den 29 december. =) 

Det kliar i fingrarna för jag vill veta vem som gömmer sig i magen.

43 dagar kvar helt enkelt.

Står jag ut eller?

Helst inte mer men risken finns att man går över tiden men det hoppas jag inte även om det skulle vara roligare för bebisen att komma några dagar senare.

Men inte för min del.

Dessutom har jag åldersnoja och längtar absolut inte till jag blir 26 år så går jag över hinner jag kanske dessutom fira min 26 årsdag den 2 januari som väldigt övergödd höggravid. ;)


Vi längtar allihopa nu. Och allra helst Maximilian. Han har nämligen beställt en lillasyster som är 4 år så han kan leka med henne direkt.

Jag hoppas innerligt att jag inte blir så stor att det kommer en bebis lika stor som en 4-åring! :)


Av Debora Persson - 14 november 2013 18:45

Ny body till bebisen!

Bara en bebis som fattas nu!

 

Av Debora Persson - 14 november 2013 13:15

Idag var det besök hos barnmorskan som gällde.

Inte många gånger kvar nu. Två gånger till innan bebisen ska komma och så har jag fått en tredje tid den 3 januari men den ska jag ju såklart inte gå på. ;)

Maximilian var besviken på mig i morse för att inte han fick följa med och lyssna på bebisen. Jag lovade honom att följa med nästa gång istället.

Besöket idag gick iallafall bra.


Vi pratade lite om min onda kropp, lite om förlossningen men den pratar vi mer om nästa gång. Då blir det mer förlossningsplanering.

Jag har haft väldigt ont i huvudet senaste tiden, riktigt dunkande som jag aldrig haft förr.

Men mitt järn var jättebra fast jag inte äter järntabletter varje dag så det berodde inte på järnbrist iallafall. Och jag dricker mycket så inte vätskebrist heller.

Min barnmorska tyckte jag skulle lämna ett urinprov för att se om jag hade äggvita för då kunde det vara havandeskapsförgiftning men eftersom mitt blodtryck var bra så var det inte alls säkert för man brukar annars ha högt blodtryck men vi tog det säkra före det osäkra men det såg bra ut iallafall så det var bra. Men vi skulle hålla lite koll ändå.

Bebisen låg med huvudet neråt och var ruckbart så den har inte lagt sig helt tillrätta än men det behöver den inte och det är inte säkert den gör det förrän precis innan förlossningen ändå.


Nu börjar jag bli väldigt otålig och vill helst att bebisen ska komma igår.

Det är många bebisar som föds nu och det är många som har bebisar på gång nu med.


BB-väskan är påbörjad och jag har packat ner bebiskläder men mycket mer än så har jag inte hunnit med. Det är lite mer som ska köpas innan bebisen kommer med. Nu kan vi iallafall pricka av barnvagnarna.



HB: 129 & 134

Blodtryck: 100/60

SF: 33

Bebisens hjärta: 140 slag/minut 

(150 de andra gångerna)

Bebisen: Ligger med huvudet ner. Huvudet är ruckbart.

 
  


Av Debora Persson - 13 november 2013 16:23

Igår när vi var i Karlskrona åkte vi inom Babyproffsen och hämtade ut babyboxen man får när man är gravid.

Den innehöll inte mycket om man jämför med när man fick den med Maximilian och Vilmer.

När jag var ravid med Maximilian minns jag inte riktigt vad boxen innehöll men den innehöll desto mer iallafall och likaså med Vilmer. Då fick man nappflaska, reflex, blöjspann och annat roligt.

Men visst är det roligt med gratis oavsett vad det är. Denna boxen innehöll bland annat Tvättlapp från trygghansa, always trosskydd, haklapp, tandkräm, våtservetter och en box från pampers blöjor med kupong och startpoäng. Även en provtidning och lite olika sorters reklam på babygrejer.

   

Av Debora Persson - 13 november 2013 08:23

Igårkväll tillbringade vi några timmar på förlossningen.

Inte för att föda barn utan för ett litet studiebesök.

Barnen hade sin mormor på besök som skulle umgås med dom hela kvällen. De lagade mat tillsammans, läste saga och sen somnade pojkarna.

På förlossningen var vi 4 par. Alla skulle ha i slutet på december/början av januari. Jag var dock den enda mamman som väntade sin tredje onge.

De andra väntade sin första. Haha. Det är ju oftast de som väntar sitt första barn som åker dit på besök. Men jag kände att jag behövde det ändå.

Vi lyssnade först på information och tittade på lite bilder. Sedan fick vi gå ner till förlossningen och sätta oss i ett förlossningsrum och lyssna på mer information där. Jag visste ju såklart vad allt handlade om men lärde mig ändå lite.

Mina inställningar på smärtlindring har heller inte ändrats efter detta besöket.

Jag ska abslut inte ha någon smärtlindring denna gången heller.

Kan prova lustgasen men den är inte rolig på mig så jag får se. Inga sprutor iallafall. Och så fick jag veta varför jag fick spruta i armvecket efter förlossningen, när jag sagt till kompisar att man får spruta efter så vet inte de vad jag pratat om för de har inte fått någon sprta men det är för att de haft en nål i handen under förlossningen och den har jag vägrat så då har jag fått sprutan efteråt.


När besöket på förlossningen var över så begav vi oss iväg för att köpa en barnvagn.

En Crescent Comfort blev det och den är verkligen jättefin! Ser knappt använd ut och vi fick liggdel, vindskydd, däckskydd och andra tillbehör till.

   



Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Skapa flashcards