♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ☆Gravid Ellion☆

Av Debora Persson - 30 oktober 2013 17:12

Det är idag 60 dagar kvar till bebisen är tänkt ska komma.

Har jag lite tur så är det såklart mindre än så. Den får komma när den vill men julafton känns ju som om den inte behöver komma. Och absolut vill jag inte gå över tiden!

Även om det är "bättre" om bebisen kommer andra sidan nyår.

Själv är jag född 2 januari och visst fanns det fördelar med att fylla först på året. Jag kunde köra moppe först, skaffa körkort, gå på krogen och handla på systemet.

Nu valde jag att inte skaffa någon moppe när jag fyllde 15. När jag fyllde 18 och kunde skaffat körkort först skedde inte det heller. Jag har fortfarande inget körkort men jag är iallafall på god väg nu. :) Krogen då, ja jag kunde gå dit med mina äldre kompisar men mina jämnåriga fick jag lämna hemma så jag hängde inte så ofta på krogen i början eftersom jag fick vänta in mina kompisar. Systembolaget besökte jag ju såklart när jag fyllde 20 men annars hade jag lika gärna kunnat födas när som eftersom jag inte "utnyttjat" min tidiga födelsedag så som jag borde :)


Jag ser hellre en bebis detta året och inte nästa.

60 dagar går fort. Och eftersom jag inte jobbar nu och inte kan gå hemma två månader tidigare för att vänta in bebisen så kommer tiden gå mycket fortare. Jag känner inte att det är två månader kvar och att det närmar sig eftersom jag fortfarande har fullt upp hela dagarna. I december tror jag att jag kan börja ta det lugnt och känna att bebisen snart kommer. Men nu har jag fullt upp i skolan till den 19 januari egentligen så jag har lite att göra om jag ska kunna sluta tidigare. Och samtidigt är det en hel del som ska fixas till bebisen.

Barnvagn ska inhandlas, vi har skaffat oss en syskonvagn men en enkelvagn kommer behövas också. Studiebesök på förlossningen, förlossningsplan ska skrivas och väskor ska packas.

Och mitt i allt detta så ska både julklappar och födelsedaagspresenter inhandlas.

Framförallt Vilmer som fyller 2 år i början av januari.

Och jag då, jag blir 26 år i januari och börjar bli riktigt gammal så jag behöver inte önska mig något när jag fyller år. Inte mer än snälla barn och en fin teckning. Sånt som päron ska änska sig.

Hjärnkontoret står helt stilla när det gäller vad man ska ge pojkarna i julklapp och vad sen Vilmer ska få i födelsedagspresent två veckor efter jul. Kan tänka mig att mina föräldrar kände samma sak när de skulle listaut julklappar till mig och sen efter det födelsedagspresenter på det.


Men sen är det bra att fylla år i närheten av jul. För det man inte får i julklapp man önskat sig kan man önska sig i födelsedagspresent. Då får man oftast allt man vill ha för köper inte föräldrarna det i julklapp så önskar man sig det när man fyller år. Då kommer dom liksom inte undan. =)


Men som sagt 60 dagar kvar och vi längtar ihjäl oss! ♥

 



Av Debora Persson - 28 oktober 2013 20:24

Idag gick jag in i ny vecka. Är i vecka 32 nu. Helt sinnes!

Jag känner mer och mer att jag har en pojke i magen och känner mig 99% säker på att pojkarna kommer få en lillebror!

När man känner på sig om det är en flicka eller pojke som är i magen, just nu finns det inte i min värld att jag har annat än en pojke i magen. Jag känner mig så säker! :)

Jag skulle ärligt talat bli förvånad om det är en flicka. Men vi får helt enkelt vänta å så. I morgon är det tänkt att det ska vara 2 månader kvar till BF. Och jag har hela tiden gissat på att bebisen kommer den 29 december från första början så det är nog två månader kvar i morgon om det blir efter mina beräkningar när man jämför när de andra barnen kom. :)


Jag har fortfarande ont och foglossningen gör sig påmind hela tiden.

Jag vaknar på nätterna och kan inte röra mig. Ibland vaknar jag och har så ont att jag skulle kunna gråta ihjäl mig. När jag vaknar så tar det ofta lång tid att somna om så jag sover inte så mycket på nätterna. Måste däremot säga att det där glidlakanet jag fick av sjukgymnasten packades upp häromdagen. Jag trodde inte det skulle göra skillnad men det gör det! Jag vaknar fortfarande och har ont men det är mycket lättare att vända sig om och därmed somnar jag om snabbare och det gör inte lika ont att vända sig.


Men att bebisen dessutom är nattapigg och varje natt vaknar jag vid 04 för då bökar bebisen.

Jag hoppas lite att när den är född så ska den inte vakna klockan 04 för att böka runt. Möjligtvis äta och sen somna om ;)


I morgon ska jag ringa och boka studiebesök på förlossningen.

Jag lär vara den ende blivande trebarnsmorsan som går på studiebesök på förlossningen men jag känner att jag måste det för att bli lugn.

Jag är fortfarande livrädd så jag behöver nog lyssna på en barnmorska som sitter och berättar att allt är ofarligt. :)

      

 

Vecka 32

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Av Debora Persson - 24 oktober 2013 20:24


- Det inte längre hjälper att "smita förbi" folk sidledes då du är bredare så än framifrån.


- När man rullar runt för att komma upp från soffan.

 

- Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständigt. (Beror på vilka byxor man har på sig)

 

- När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd.

 

- När man behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan.

 

- När det enda man orkar plocka upp från golvet är en godis som ramlat ner.

 

- När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig.

 

- När godisskålen får prioritet före middagen.

 

- När middagen blir offrad för att få sova lite längre på soffan.

 

- När allt blir tungt.

 

- När man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på skorna och måste sätta sig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiket.

 

- När man inte längre orkar stå i duschen utan måste sätta sig ner.

 

- När man sitter på golvet i duschen och inte förstår hur man ska komma upp igen.

 

- När ingen annan än du får tillgång till soffan längre.

 

- När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter.

 

- När du gråter för något nytt du aldrig gråtit för innan.

 

- När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sen nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter.

 

- När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.

 

- Allt är väldigt irriterande.

 

- När du inte längre kan ligga nära med ansikte mot ansikte med din partner för att magen är ivägen.

 

- När BH storleken börjar närma sig slutet av alfabetet.

 

- När din partner faktiskt måste hålla med om att du inte har något att ha på dig.

 

- När du hellre sitter i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in.

 

- När du helst vill gå i mjukisbyxor än andra byxor.

    

 



Av Debora Persson - 21 oktober 2013 18:15

Måndag igen och ny vecka. Idag är jag i vecka 31 minsann.

Dagen inleddes med ett besök hos barnorskan. Maximilian följde med idag och han tyckte det var jätteroligt. Dels för det fanns leksaker där och dels för att han äntligen fick lyssna på bebisen.

Och precis som jag sagt till honom så fick han höra att bebisen lät som en häst.

Dock så gnäggade den inte som han trodde ;)

Barnmorskan berättade för Maximilian att bebisen låg i magen och badade och han tyckte det var döhäftigt.

Vi pratade lite om förlossningen och hon skulle skriva in att jag var livrädd för förlossningen i mina journaler som barnmorskorna på förlossningen få när vi kommer in. Men vi skulle prata mer om det nästa gång vi ses.

Och även om hon skriver in det i den journalen så kommer jag ändå att skriva ett eget förlossningsbrev som jag har med mig till förlossningen precis som jag gjort de andra gångerna. I Malmö var man i stort sett tvungen till det då barnmorskorna inte fick något i datorn utan man hade med sig alla journaler och papper själv när det var dags. Nu finns allt i datorn när man kommer in.

Och pratet om att tredje förlossningen är den lurigaste kom vi in på igen. Antingen kan den vara precis som första förlossningen eller precis som den andra eller snabbare. Min barnmorska trodde dock inte det skulle vara några problem denna gången heller eftersom min första förlossning tog totalt 5 timmar så jag hade aldrig någon lång och utdragen första förlossning. Även andra förlossningen gick toksnabbbt så att även om tredje förlossningen skulle vara knepig är det inte så troligt att jag skulle få en jobbig förlossning nu. Min kropp är tydligen gjord för att föda barn.

Känns ju skönt, förhoppningsvis har hon rätt. :)


Järnvärdet togs inte idag.

Viktuppgång: 8 kg totalt

Hjärtljuden: 150 slag per minut. Precis som de andra gångerna.

SF-mått: 30. Fäljer kurvan helt perfekt.

   


 

Vecka 31

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det viktigt att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Av Debora Persson - 20 oktober 2013 19:45

Idag har vi haft fullt upp. Maximilian tog sin pappa med sig på handboll i förmiddags, tror farfar kom och tittade på med. Jag och Vilmer var hemma under tiden och jag målade klart byrån vi köpte igår. Sen åkte vi och handlade. Hem och åt lunch innan mannen skulle åka och lämna våra små gull hos sin mormor för att sen åka till Malmö och glo på fotboll Jag stannade hemma och försökte plugga ifatt det jag hamnat efter med.

Barnen kom hem nu vid 19.

Vilmer fick en välling, gick och borstade tänderna och nu har han lagt sig för natten. Maximilian är fortfarande vaken en liten stund till men han är trött och snart kommer mannen hem med.

Och så var denna veckan över. Ny vecka i morgon och veckan startar med ett barnmorskebesök.

Maximilian ska få följa med, Han pratar ofta om bebisen så nu har jag lovat honom att han iallafall ska få lyssna på bebisen då det dröjer innan han får träffa bebisen. Jag har berättat för honom att det låter som en häst när man lyssnar på bebisens hjärta så nu tror han att bebisen gnäggar :)


Just nu sitter Maximilian och pratar i telefon med Cajsa och han berättar för henne att han ska åka till doktorn och lyssna på bebisen.

Och så säger han att mamma och pappa ska åka och hämta bebisen sen och då ska han och Vilmer vara hos mormor, farmor och farfar medans vi gör det. Haha!


Glöm inte bort att ni resten av kvällen får 20% rabatt när ni handlar på Like A Kid fram till midnatt!

Och tävlingen som avslutas om en vecka, 27 oktober. Tryck på bilden för att komma direkt till tävlingen där du kan vinna en valfri babydress!


     


75%

Av Debora Persson - 20 oktober 2013 18:48


 


Av Debora Persson - 15 oktober 2013 20:59

Är inne i vecka 30 nu.

75 dagar kvar tills bebisen är beräknad att komma! Jösses, 75 dagar är ju ingenting. Jag längtar ihjäl mig efter bebisen, men förlossningen försöker jag fundera ut hur jag ska slippa den. Jag kommer liksom inte undan nu, det vet jag men det är en liten önsketanke. Jag är livrädd för förlossningen.

Jag har börjat få väldigt ont i ryggen nu de senaste dagarna och det värker konstant. Inte jättemycket alltid men ryggen känns hela tiden. Det börjar bli tungt nu.

Och framtung är jag, känns som om jag fått världens sämsta hållning nu och kanske därför jag får ont i ryggen med.

Hela tiden har jag ont vid revbenen på min högra sida och bebisen ligger mest på den sidan så det är väl därför.


Jag är iallafall glad att jag inte fått en enda bristning.

Min mage är fortfarande fin.

Varenda graviditet har jag vaknat på nätterna där jag haft mardrömmar om att jag fått bristningar på magen. Som tur är så har jag inte en enda. Men jag ska inte ropa hurra än för än kan jag få hela magen full med bristningar om det skulle vara så. Så hurra får jag ropa den dagen jag är helt klar med ungar. Plötslig smäller det kanske på och jag får hela magen full med bristningarna. :)


Nu när jag är inne i vecka 30 så är det banne mig inte så många veckor kvar. Mycket ska fixas innan bebisen kommer. På måndag blir det ett nytt besök hos barnmorskan igen och nu är det lite tätare besök Man gör ju inte lika många besök med tredje barnet. Färre och färre besök för varje graviditet tydligen.

     

Vecka 30

Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
Många föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.


Av Debora Persson - 15 oktober 2013 16:41

Det bästa är när de kläder man gillar säljs på Campadre!

Idag kom Rockefellas balla kläder och jag var tvungen att beställa hem lite kläder till barnen såklart!

Maximilian och Vilmer beställde jag likadana byxor och tröjor till och bebisen fick sig en jumpsuit. Hade velat beställa såååå mycket mer men fick stoppa där innan det blev för dyrt.

Jag fick ändå kläderna till halva priset. :)


       


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards