♥Så Älskade Från Första Stund♥

Direktlänk till inlägg 20 december 2011

Höstblåsor

Av Debora Persson - 20 december 2011 20:02

Idag blev det yttligare ett besök på vårdcentralen och det var då vår egen vårdcentral på sjukhuset. Det var ganska mycket folk som väntade men som tur var så var det mycket personal så det gick rätt så snabbt att komma in till en sköterska. Vi behövde inte ens träffa en läkare idag utan sköterskan kunde säga direkt vad det var med vår Maximilian.

Han har helt enkelt fått Höstblåsor.


Höstblåsor är en virusinfektion som är vanlig bland barn upp till tio år. Vuxna kan få höstblåsor men det är ovanligt eftersom vi har antikroppar sedan tidigare. Blåsorna sitter i munnen, och ibland på händer och fötter. Sjukdomen är ofarlig och går över efter ungefär en vecka.

Höstblåsor orsakas av ett virus som heter coxsackievirus, som hör till gruppen Enterovirus.

Den som bär på smitta kan vara smittsam i flera veckor men smittan avtar hela tiden. Värst är det precis innan sjukdomen bryter ut och i början. Därför kan det vara svårt att avgöra när barnet ska vara hemma för att undvika att smitta andra.


Och det känns rätt skönt att det inte längre smittar isåfall eftersom det redan brutit ut på honom och det brukar vara över på en vecka så snart ska det ha försvunnit på honom. Men blåsorna är inte roliga på honom så vi skulle iallafall fortsätta några dagar med att ge honom antibiotika som vi fick igår så blåsorna försvinner lättare på honom.

Vi har även köpt en kräm så blåsorna torkar ut snabbare så förhoppningsvis är han snart fin i ansiktet igen.

Så även om det inte ska smitta mer så blir det inget dagis för min älskling i veckan. Känns bättre att ha honom hemma hos oss ändå. Han måste ju fått bacillerna från dagis med dessutom så det är väl fler barn som har det antar jag. :(


Vilken skillnad det kan vara på vårdcentral och vårdcentral. Den ena läkaren gissar sig till en sjukdom och skriver ut medicin och på nästa ställe behöver man inte ens träffa en läkare för sköterskan vet vad problemet är.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Debora Persson - 5 maj 2014 13:16


Ni hittar mig istället här http://debbie.bloggplatsen.se/     ...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 20:23

Idag sken verkligen solen! Vi har varit ute, eller åtminstone grabbarna. Jag höll mig inne och fixade med de som behövdes fixas här hemma. Övningskört har jag också gjort. Gick väl sådär idag. Höll på att krocka två gånger. Jag har verkligen noll k...

Av Debora Persson - 29 mars 2014 08:15


Nu kan jag äntligen titulera som som något så stort som FASTER! Jag är ju den enda i syskonskaran som inte haft syskonbarn. Men nu så äntligen har jag blivit faster till storebros lilla Ines. ♡♡ Hon kom igår på förmiddagen och lika ra...

Av Debora Persson - 28 mars 2014 20:19

Vilken helt fantastisk bra start vi fick på denna helgen! Ett datum att lägga på minnet med andra ord. Och på födelsedagslistan ♡♡ Vaknade upp i morse och med tankarna på helt andra saker! Vilka tvärvändningar! Likaså vädret, i...

Av Debora Persson - 27 mars 2014 10:09

En regnig och grå dag idag. Jag som hörde det fina vårvädret skulle komma idag? Förhoppningsvis kommer det nu till helgen så vi kan tillbringa mycket tid utomhus med grabbarna. Några ärenden inom stan om en stund. Jag ska hämta ut ett nässpray ...

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards