♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under januari 2013

Av Debora Persson - 31 januari 2013 11:08

Idag är en lite halvseg dag minsann. Trött och seg. Och förkyld. Men man överlever. Om en stund ska jag ta och bege mig till skolan för två timmars psykologi.

Jag ogillar lite att jag ska sitta hemma halva dagen innan jag kan åka till skolan för ett par timmar. Det hade ju varit mycket bättre att ha lektionen på morgonen och sen ha hela eftermiddagen ledig.

Det fina med denna dagen är ju att solen skiner! Man ska inte kolla neråt utan uppåt i skyn. Tittar man ner på marken blir man bara deprimerad av allt blask som ligger där. Man får njuta av solen och lite plusgrader! :) I morgon skulle det tydligen komma mer snö??


Av Debora Persson - 30 januari 2013 21:46
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Debora Persson - 30 januari 2013 19:17

Idag sa vi upp barnens dagisplatser.

Sa upp platserna till augusti, det är ju ett tag till men nu har vi det gjort iallafall :) Lite tråkigt eftersom jag trivs med denna förskolan..

Barnen får iallafall gå klart till hösten så de slipper byta i samband med flytten.

Och snart kommer vi börja packa lite smått med. Vi har flyttat många gånger och vet med oss att man måste börja packa i tid för att hinna med allt med packning plus allt annat man ska hinna med i vardagen. Fast vi börjat packa tidigt alla gånger så har man ändå fått stå där två dagar innan flytt med hur mycket som helst att göra och man har en miljon saker att packa ner.

På fredag kommer de redan och ska förbesktiga lägenheten. Och lägenheten ligger redan ute för uthyrning.


Av Debora Persson - 29 januari 2013 17:35

Jaaahaaa, men vad i jisse namn händer nu tro?

Vankas det flytt igen kanske?

 

Vi har sagt upp lägenheten och sökt nytt dagis till pojkarna.

Sagt upp dagis har vi inte gjort än men det ska göras. Ingen stress med det ännu dock då det bara är två månaders uppsägningstid på dagis men att söka dagisplats måste man göra långt innan och ny dagisplats har vi sökt till hösten för att vara säkra på att få det dagis vi sökt.

Igår skrev vi nämligen på lite roliga papper som innebär en gräsmatta och inga fler trapphus.  


Av Debora Persson - 28 januari 2013 20:59

Idag har vi haft fullt upp hela tiden.

Vi kom hem för ca en timme sedan och har äntligen fått sätta oss ner.

Vilmer sover och Maximilian myser på sitt rum.

Efter jag varit i skolan idag så begav vi oss iväg till Kristianstad. Mannen lämnade av mig och pojkarna hemma hos Nadia. Vi fikade och pratade massor ett par timmar innan vi blev hämtade igen.


Nu ska jag ta itu med ett skolarbete innan det blir sängen!



Av Debora Persson - 28 januari 2013 07:12

God morgon!

Alla är uppe utom vår lilla sömntuta Maximilian 

Idag är det måndag och vi har hela dagen planerad idag. Jag ska först till skolan och efter skolan så bege vi oss iväg till Kristianstad där mannen ska träffa lillasyster för ett litet möte om ett skolarbete bland annat. Jag och barnen ska hälsa på Nadia så länge.


Nu ska vi iallafall ta och äta lite frukost och göra oss klara för dagen.

Vilmerbooo sitter brevid mig och ropar till pappa att han är hungrig nu. "Frukost nu, pappa!"

Ska väl se om Maxentaxen vaknar snart med så han får lite frukost i magen.

Av Debora Persson - 27 januari 2013 19:51

Haft fullt upp hela helgen så har inte alls hunnit skriva här sen i fredags.

Igår, lördag så tog vi det rätt lugnt på förmiddagen. Fixade lite här hemma och packade lite traderagrejer som skulle skickas iväg. Sen på eftermiddagen åkte vi hem till mamma som skulle bjuda på middag. Vi tillbringade hela kvällen sen hos mamma och de andra.

       



Idag började dagen ganska sådär festligt.

Alla var på taskigt humör i stort sett.

 Vid 10 började Maximilians gympa och jag följde med honom dit idag. Vi tog pulkan upp till gympan nu när det kommit lite mer snö. Dock gick det inte att åka pulka hela vägen för det var för lite snö på vissa ställen så min lilla herre fick traska på lite med.

Gympan gick bra som vanligt och han fick springa av sig. Lika glad som vanligt :)

     


Efter gympan var jag så trött så jag däckade på soffan en stund innan jag hade två ylande pojkar hängandes över mig.

Upp och hoppa!

Mannen och Maximilian åkte sen till barnens farmor och farfar en stund medans jag var hemma med Vilmer som behövde lite vila en stund. 

När de kom tillbaka fick vi åka och handla. Denna veckan har vi inte hunnit veckohandla så det fick bli idag istället. 


Och efter veckohandligen har mina små pojkar varit riktiga små huliganer.

När jag försökte arbeta ylade båda pojkarna så man fick skavsår långt inne i huvudet. Jag kom på den smarta lösningen att trycka in hörlurarna till mp3spelaren i öronen och på det satte jag på mig Maximilians hörselskydd.

Jag måste ju säga det att det lilla stunden med endast musik i huvudet gjorde susen.

Hörlurar och hörseskydd ska jag använda mig mer av i fortsättningen. 

Nu ligger iallafall en av pojkarna i sin säng. Han hostar visserligen en hel del så han vaknar hela tiden.

Maximilian är övertrött man han sitter iallafall stilla och är tyst nu så får hoppas han håller sig stilla nu innan han somnar ♥



Av Debora Persson - 25 januari 2013 20:38

För ett tag sedan fick vi hem tygblöjor till Vilmer.

Mannen var vääääldigt tveksam till att ha på Vilmer tygblöjor för han hade absolut ingen lust att hålla på att tvätta sketna blöjor så det jobbet skulle jag isåfall få ta.

Jag ville testa tygblöjor och fick som jag ville. :)

Tygblöjor är inte särskillt uppskattade på dagis som jag förstått sen jag hade praktik på ett dagis för några år sedan så min tanke är ju inte att ha tygblöjor på Vilmer när han är på dagis men när han är hemma kan han lika gärna ha tygblöjor på sig.


Under de senaste 20 åren har blöjperioden blivit betydligt längre.
År 1989 - blev barn blöjfria vid ca 2 års ålder.
År 2011 - blir barn blöjfria mellan ca 3-7 år.
Det kan bero på en mängd olika saker. Dagens moderna engångsblöjor har alltid en supertorr yta och finns numer att köpa för barn som väger upp till 30 kg. Barn är bekväma små varelser som varken kan eller vill sluta med engångsblöjor. Barn blir ofta blöjfria tidigare med tygblöjor, vanligtvis före 2 års ålder. Det beror på att barnen känner när de kissar och får en förståelse för sambandet mellan kissnödig och våt blöja. Med tygblöjor får ni en skönare och kortare blöjperiod.

 

Visserligen blev Maximilian blöjfri vid ca 2½ år utan tygblöjor men man kan ju hoppas att tygblöjorna gör att Vilmer inte heller vill ha blöja längre än så.

Och vi har provat tygblöjorna nu och jag tycker de funkar hur jäkla bra som helst. Och Vilmer har tilloch med sovit med tygblöja flera timmar på dagtid utan att blöjan läckde. De blöjorna vi har är reglerbara så man kan ha dom från nyfödd till 15 kg (tror jag) så man kan ha dom länge. Och det är inlägg i dom så barnet kan sova i tygblöjan på natten och om man är orolig att blöjan ska läcka kan man sätta in ett sxtra inlägg så blöjan blir lite tjockare. Vi har dock inte provat att ha honom sovande i tygblöja än.

 

Vi har färgerrna blå, lila, orange, röd och gul.

 

 

   

 

 


Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards