♥Så Älskade Från Första Stund♥

Alla inlägg under november 2012

Av Debora Persson - 26 november 2012 08:57

Gillar skarpt att man fick sovmorgon till 8:30 idag! Vilmer vaknade väl en stund efter 8:00 så jag  la honom i min säng så kunde han böka runt en stund medans jag snoozade och 8:30 tröttnade Vilmer så vi steg upp.

Maximilian sover fortfarande så får se när han tänker stiga upp. Gissar på att han vaknar när som helst faktiskt.


Av Debora Persson - 23 november 2012 21:12

Idag har verkligen varit en trist dag!

Mann hade jobbat natt så medans han sov så tog vi andra det lugnt. Vilmer var inte riktigt på humör så honom fick jag bära runt på i stort sett hela dagen. Att sova hade han heller inte tid med är än 5 minuter.

När mannen vaknat blev det middag och han hann mysa en liten stund med barnen innan han fick bege sig till jobbet igen.

Han jobbar natt och eftersom det är helg blir det ett 12-timmarspass.


Nu sover iallafall Vilmer efter mycket om och men.

Maximilian är inte alls sugen på att sova och jag orkar inte bråka med honom om det men han leker iallafall på sitt rum. Han lägger sig sen när han är trött.

Varken Maximilian eller Vilmer har man kunnat lägga ner i sin säng när de skulle/ska sova när de är små.

Kolikbarn, ja då fick man gå runt och bära och båda har alltid somnat på bröstet eller i famnen. Det gick inte att bara lägga ner i sängen och tro att de ska kunna somna då. Nu har jag iallafall börjat lägga Vilmer i sin säng när han blir trött. Det blir mycket skrik men tillslut så somnar han faktiskt. Man får dock gå in och ge honom nappen ibland och lägga honom ner eftersom han alltid ställer sig upp och skriker.

Att gå på denna metoden när mannen är hemma funkar dock inte. Han tycker inte Vilmer ska ligga i sängen och skrika. Men det funkar ju.=)

  


Av Debora Persson - 23 november 2012 09:06

God morgon!

Idag vaknade Maximilan klockan 8.00, men eftersom Vilmer fortfarande sov (!) så bestämde jag mig för att sätta Maximilian i soffan och gick och la mig igen en liten stund innan nästa pigga och glada herre vaknad.

Mannen har jobbat i natt så han stiger inte upp förrän i eftermiddag.

Själv ska jag försöka underhålla mina små älsklingar så dom inte stör sin pappa.



Av Debora Persson - 22 november 2012 22:28

Om ett par veckor kommer jag fylla år.

Väldigt länge har jag gått runt med lite smått panik och känslan av att jag snart är gammal.

Jag kommer fylla 25 år.
Man har liksom kommit till de där åren man inte längre har någon lång önskelista på allt man önskar sig. Det enda jag önskar mig denna gång är en systemkamera, det är ju alltid något. Men snart har man kommit till de där åren man inte önskar sig något mer än snälla barn och eventuellt en fin teckning de målat själva. Sen är man liksom nöjd. Det är sånt som alla gamla föräldrar önskar sig. Snälla barn. Det har ju jag. Och jag får jämt fina teckningar av Maximilian som jag sätter in i en pärm och sparar. Ja, ni hör ju.. Dessutom brukar jag lösa korsord. Och jag svär inte så ofta längre.

Men samtidigt är jag ändå sjukt nöjd där jag är nu. Jag är fortfarande 24 år ett tag till, jag har två barn som är världens finaste, jag har varit sambo i över 6 år, jag har varit på utlandssemester tre gånger utan "vuxet sällskap" och ingen av de resorna har varit fylleresa på Mallis i två veckor.


Är man under 25 så är man ung. Man blir glad om man får höra att man ser lite äldre ut än vad man är. Är man över 25 så blir man genast mycket äldre. Man blir knappast glad om man får höra att man ser ut som 30 direkt.. Då vill man bara höra att man ser yngre ut än vad man egentligen är.

Blir man 25 så blir man vuxen-vuxen. Vuxen på riktigt helt enkelt. Är man under 25 så är man ändå vuxen men man kan ändå räkna sig som ung-vuxen. Det är efter 25 man måste börja svara "jag är 25+" när någon frågar hur gammal man är för att man känner sig så jäkla gammal om man måste säga att man är 27 år.

Det är alltså nästa år jag blir 25 och det är nästa år som jag kommer känna mig brutalt gammal.

Jag vet att 25 inte är någon ålder egentligen.

Men det är så jag känner, att jag blir gammal. Ingen annan. Alla andra är unga i mina ögon.

Att alla andra åldras samtidigt som mig är inget jag tänker på.

Man räknar liksom ingen annans ålder. Man räknar bara med att man själv blir gammal.

 Och det där med att bli gammal- det är ju bara att vänja sig. Jag kommer aldrig bli yngre. Jag blir bara äldre och äldre för varje dag som går. Sånt vänjer man sig vid.

 

Av Debora Persson - 22 november 2012 21:36

Ikväll ha vi haft min mormor och min lillebror på besök. Göte och morfar var på något möte borta på travet och mamma hade någon typ av "damträff" hemma. Vet inte vad det innebär men antar det där ingår rödtjut och mycket skvaller. Algot och mormor kom hit vid 18 och då blev det middag. Fläskfilégryta med ris. Därefter blev det massa lek och sen somnade Maximilian på soffan strax efter 19. Det blev lite fika och sen hjälpte mormor mig att sy ihop den enda soffkudden jag hunnit börja sy på. Nu har vi 1 av 4 soffkuddar klara. Alltid något! :)

Maximilian vaknar och gallskriker. Han måste drömt något och ville inte lägga sig igen direkt efter. Det blev alltså en powernap och nu är han fortfarande uppe... Få se hur länge han hade tänkt vara vaken nu men hoppas att han snart tänker sova. Och att han får sova gott utan mardrömmar.




Av Debora Persson - 21 november 2012 20:52

Igår fick jag veta något som gjorde mig toooookig.

En kompis var här och vi pratade om skola och dagis. Hon berättade att man om man pluggar räknas inte det som inkomst när man betalar dagis. Jobbar pappan så beräknar man bara 3% på hans inkomst och betalar dagis utefter den summan. När jag pluggade sist och mannen jobbade beräknade vi dagisavgiften på hans inkomst och min "inkomst" jag fick från csn. Det skulle vi inte gjort! När vi senare på kvällen räknade på det så har vi alltså betalat cirka 2000 kronor mer på dagis än vi skulle! Vad sjutton!? Hur kunde man veta det då? Det visste inte heller min kompis som fick reda på det ungefär ett år senare och hon fick tillbaka sina pengar.

Idag mailade vi bort till dom som har koll på det läget men har fortfarande inte fått svar. Vi räknar ju med att vi inte kommer få tillbaka ett korvöre av dom pengarna men man kan ju alltid hoppas!

Det är ju förbaskat sura pengar nu när man vet om det! Hade man inte vetat om det så hade man inte haft ont av det. Men det var ändå tur vi fick veta om det eftersom jag ska plugga efter jul och då är det ju bra att veta att vi inte ska beräkna inkomsten från oss båda! Kanoners ju!


Idag startade vi iallafall dagen med en träff med mammagruppen.

Fika och massor av lek blev det. Vilmer som bara sov 2 minuter innan träffen blev trött igen ganska snabbt och var inte på något direkt lekhumör. Men lite lek hann han med innan det var dags att somna. Efter ett par timmar begav vi oss hemåt igen.

Hämtade Maximilian på dagis och begav oss sen till bvc för 10 månaderskontroll och läkarundersökning med Vilmer.

Han mättes och vägdes och han följer kurvan bra. Det är en lång kille vi har och det är inte konstigt att storlek 74 är tajta på honom, han är nämligen hela 79 cm lång! Lika lång som Maximilian var när han var 15 månader!

Vilmer har växt 7 cm på ca 3 månader! Min stora kille! ♥

Läkarundersökningen gick kanon och han fick en Godkänd stämpel i baken.


Resten av dagen har vi tagit det lugnt. Tvättat bilen, plockat lite här hemma, tagit det lugnt och sen har Maximilian och mannen varit hos mannens föräldrar en stund.

Nu blir det lite soffläge innan vi ska nana.

 

Av Debora Persson - 20 november 2012 19:37

Det märks att Vilmer blivit äldre (såklart!) men nu börjar pojkarna bråka om leksaker... Vilmer vill ha Maximilians leksaker, vilket han inte får för Maximilian. Båda drar i varsin ändä och Maximilian brukar såklart vinna för haan är störst. Och Vilmer skriker då rätt ut tills han får leksaken. Ofta vill inte Vilmer ge sig heller. Och inte Maximilians heller.

Om Vilmer är lika envis som sin mamma och storebror?

Inget snack om saken! 

Oftast handlar det om Maximilians stora Teletubbies som han fick i julklapp förra julen. Den splar musik, blinkar och visar en liten "film" på magen där hela teletubbiesgänget är med.


Båda pojkarna älskar den men Maximilian äger den och därmed anser han att Vilmer får önska sig en egen av tomten eller när han fyller år...


Det handlar om alla andra leksaker med men det är teletubbisen som gör att det blir triangeldrama dagarna i ända...



Av Debora Persson - 20 november 2012 19:25

Förra veckan var barnens mormor i Finland med jobbet.

Hon passade på att handla till sina barnbarn och i söndags fick de sina presenter. Maximilian fick en julkalender med Mumintrollet på, såklart. Och Vilmer fick sig ett mjukt Mumintroll.

Att Maximilian fick mumintroll-kalender var passande eftersom han brukar gå runt och sjunga muminlåten, mammamamammma pappappappa.....

Glada barn- Glad mamma!

     

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards