♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღVilmer 0-1 år ღ

Av Debora Persson - 31 januari 2012 15:34

Idag var det andra besöket hos bvc för Vilmers del. Han växer, frodas och mår bra.

Vi talade om amningen, om hur jävla ont det fortfarande gör på ena bröstet. Ett sår som inte läker, och att Vilmer vant sig med amningsnappen och det är då inte lätt att få honom sluta äta med den. Och i mitt onda bröst har jag fåt en stor knuta som är början på mjölkstockning. Allt på en gång. Jätteroligt!

Har verkligen ingen lust att få detta och behöva må dåligt och ha ont.

Jag vill amma men än så länge njuter jag knappast av det. Men vi hoppas det snart går över.

Annars var allt bra och vi fick ny tid nästa vecka.

Och på tal om nästa vecka så skulle vi egentligen nu på måndag till barnkliniken med Vilmer med märket han har på benet som han hade när han föddes. Eller märke är det ju inte heller, utan någon sorts förhårdnad som inte syns men den känns. Barnläkarna på BB visste inte vad det var så nu ska vi till en hudläkare. Idag fick vi dock brev om att tiden nästa vecka ändrats och skjutits upp yttligare en vecka. Trist att man får vänta så länge då de inte har någon aning om vad det kan vara.



Vikt:

Födelse: 3750 g

Utskrivning från BB: 3500 g

15 januari, 7 dagar gammal: 3680 gram

17 januari, 9 dagar gammal: 3690 gram

24 januari, 16 dagar gammal: 3950 gram

31 januari, 3 veckor gammal: 4110


Längd:

Födelse: 51 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 54 cm lång

31 januari, 3 veckor gammal: 55 cm lång


Huvudomfång:

Födelse: 35 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 36.5 cm

31 januari, 3 veckor gammal: 37 cm


 

Av Debora Persson - 29 januari 2012 21:00

Idag startade vi dagen med att gå till Maximilians gympa. Han var verkligen glad över att komma bort och få springa av sig igen. Han har tjatat om gympan sen den avslutades innan jul.

Det startade igen förra veckan men då var vi för lata för att komma bort till gympan.

         

Efter att vi gympat klart så var vi hemma en stund innan mannen skulle iväg och glo på hockey. Första gången jagar ensam med båda barnen såhär länge och det känndes som lite fel tajming då Maximilian fortfarande är på rätt taskigt trotshumör, Vilmer skriker och jag har ont i hela kroppen och känner mig lagom sjuk. Eller en början på att bli sjuk.

Och att Vilmer inte längre är den där tysta sovande killen längre har jag nu insett. Han har garanterat ont i magen. Somnar lättare när han ligger på magen och är väldigt gasig. Han har somnat på mitt bröst hela dagen och så fort jag lagt ner honom med förhoppningarna att kunna göra annat när han sover gick väl sådär. Två minuter efter jag lägger ner honom så vaknar han och skriker igen.

Fick ahn dock att somna på mage på en filt inne på Maximlians rum så vi kunde bygga med hans tågbana en stund innan det var dags att mata Vilmer.

Iallafall så har vi köpt miniform och hoppas på att det hjälper mot hans lilla mage.


    


Nu är mannen hemma iallafall. Jag hoppas på att det blir en lugn kväll för oss alla.


Av Debora Persson - 24 januari 2012 16:30

Idag var det första besöket på bvc för Vilmers del.

Besöket gick bra, sköterskan rengjorde han navel som snart är helt läkt och fin. Sen vägde vi vår lilla herre och mätte hans längd och huvudomfång. Vad han växer min lilla pojk!

Iallafall så sov han när vi kom dit, vaknade till när jag klädde av honom och sen sov han när vi lämnade bvc. Lilla sömntutan!♥

Vikt:

Födelse: 3750 g

Utskrivning från BB: 3500 g

15 januari, 7 dagar gammal: 3680 gram

17 januari, 9 dagar gammal: 3690 gram

24 januari, 16 dagar gammal: 3950 gram


Längd:

Födelse: 51 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 54 cm lång


Huvudomfång:

Födelse: 35 cm

24 januari, 16 dagar gammal: 36.5 cm


 

Av Debora Persson - 23 januari 2012 19:49

Presenter de senaste dagarna..

 

Tröjan, byxorna och koftan fick Vilmer av faster med familj. Nallen fick Vilmer av Oskar. Bodyn fick Vilmer av Danne. Bamsetidningen fick Maximilian av faster med familj och bilarna fick Maximilian av Oskar.

Av Debora Persson - 22 januari 2012 20:00

För två veckor sedan var vi nyblivna 2 barnsföräldrar!

Jag har lite svårt att tänka mig att Vilmer blivit två veckor gammal nu. Tiden har gått så snabbt att han borde inte vara mer än en vecka iallafall. Om tiden kommer gå såhär snabbt i fortsättningen så har jag snart inga barn som bor hemma längre utan de har flyttat hemifrån för längesedan isåfall. Så om tiden kunde gå lite långsammare vorde det helt okej för min del. Jag vill ha mina små pojkar små för alltid helst.


   

       

Av Debora Persson - 20 januari 2012 20:17

  Idag var det dags för höftledsscreening i Karlskrona för Vilmers del.

Eftersom vi visste att det inte skulle ta så lång tid så fixade vi inte barnvakt till Maximilian utan han följde med till sjukhuset. Det tråkiga är att han har blivit sjukt trottsig nu och gör inget man säger till honom utan allt är roligare att göra när man vet att man inte får göra det.

Så en trottsig tvååring på sjukhuset är inget att rekomendera.


Höftscreeningen gick bra tror jag.

De sa ingenting iallafall. Jag och Vilmer fick komma in i ett litet rum, fick klä av Vilmer och sen gjorde de ultraljud på honom vid höfterna, vid ljumsken. Det tog någon minut bara och sen bliev vi skickade in i nästa rum så jag kunde ge honom ny blöja och klä på honom och sen fick jag gå ut ett annat håll. De sa ingenting så vi antog att det var klart och att allt såg bra ut.

När vi gick därifrån så kom nog hela BB med sina barn för att göra screeningen så det var tur att vi kom när vi kom så vi slapp vänta!


Efter screeningen åkte vi hem till min mormor och morfar.

Vi hade beställt mat hos mormor och det blev hennes goda stek! Efteråt blev det chokladpudding och bullar till efterrätt!


När vi lämnade mormor och morfar så ringde lillebror Alexander och ville att vi skulle komma inom och hälsa på dom en stund.

De ville titta på Vilmer.

Så innan vi åkte hem blev det en liten runda inom där, vi har ju inte varit hos honom sen han flyttade till Karlskrona så nu fick vi se lägenheten med :)


Och förresten, igår tog  vi kort till tidningen för nyfödda och resultatet ser ni här ovan.

Håll utkik i tidningarna nästa vecka för då är vi med!:)

Sydöstran på måndag och BLT på onsdag om jag minns rätt?

Av Debora Persson - 19 januari 2012 15:23

Idag har vi varit på sjukhuset för fotografering av hela familjen, så nästa vecka hamnar vi i tidningen.

Fast Maximlian var väldigt trottsig innan vi kom till sjukhuset så var han jätteduktig när vi skulle ta kort. Han var kalasglad så bilden blev så bra så. Vilmer han bara sov. :)

Efter fotograferingen var det tänkt att vi skulle åka och mata ankorna i Mörrum men såklart så hade det börjat ösregna så det fick bli att vi åkte hem istället. Maximilian hade somnat i bilen ändå men det är så tråkigt när man lovar honom roliga saker så kan man inte göra det sen för det blir dåligt väder så han blev lite ledsen över att vi inte åkte och matade ankorna.

Och det känns som om man suttit inne i lägenheten i snart 2 veckor så det hade verkligen varit skönt om man kommit ut lite.

Men det får bli ett besök hos mamma ikväll istället tänkte vi:)

Av Debora Persson - 18 januari 2012 20:37

Ikväll var det dags för det första badet för Vilmer.

Sen vi flyttade hit och inte längre har badkar har Maximilian inte alls tyckt om att duscha, tror han inte gillar duschkabinen och han har heller inte velat bada i baljan. Han älskar att bada annars men nu för tiden är duschstunderna en kamp på liv och död nästan men idag var det andra bullar som gällde.

När vi fyllde upp baljan med vatten till Vilmer började Maximilian klä av sig med och ville bada!

Vi satte då plugg i duschen så han kunde sitta där inne och plaska lite medans vi badade Vilmer så det var inga som helst problem att bada. När Vilmer var klar med sitt badande så satte sig Maximilian i baljan istället. Och blev vansinnig när det var färdigbadat   Vi får hoppas vår lilla herre vill duscha och bada i fortsättningen så han slipper bli ledsen när det är dags att bli ren och fin igen:)


Vad Vilmer tyckte om att bada var väl inte sådär jättekul tyckte han inte.

Han ville hellre sova så han däckade direkt efter badet igen. Kanske blir det en liten badkruka precis som sin mamma? Eller så var han bara för trött för att tycka det var roligt att bada. Skulle inte förvåna mig om han kommer älska att bada precis sin brorsan och farsan! :)


 

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards