♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ♥ Gravid Maximilian ♥

Av Debora Persson - 15 september 2009 18:37

Steg upp tidigt idag, eller ja lite över 8 fick vi gå upp eftersom vi skulle vara hos barnmorskan klockan 10.

Tur tänkte vi att vi inte skulle vara dör klockan 8 eftersom hon varit så sen varje gång vi varit där när det öppnade.

Väl där och klockan 10 kommer hon och så säger hon att hon jagat oss hela morgonen och ringt och skickat brev och en massa vad det nu var..

Hon hade ändrat våran tid. Vi kunde inte komma klockan 10 idag.

Visade sig att hon haft fel telefonnummer till oss, men hon sa dessutom att hon sökt efter oss på eniro, och dör finns vi med. Och något brev hade vi inte heller fått.

Hon var tvungen att sitta i telefon hela förmiddagen och ha telefonjouren eftersom dom inte längre har mottagningar tider hos barnmorskan för folk pga smittan för svininfluensan. Så därför så var det väldigt många som ringde in istället.

Brevet hon skickat fick vi idag. Men det var skickat igår så vad trodde hon när hon skickar det då, att det skulle komma igår eller?

Eller att vi får posten klockan 7 på morgonen här??

I brevet stod det att vi istället fått en tid klockan 9 idag...

Inte lätt för oss att veta direkt...

 

Fick mig på dåligt humör. Att det ALLTID är något.

Av Debora Persson - 13 september 2009 19:38

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt 3 200 gram.


Mamma

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en surrande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Navelsträngen runt halsen

Oroar du dig för att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds? Att navelsträngen sitter runt barnets hals är mycket vanligt. Ungefär en femtedel föds så, men det är oftast inga problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.



Vecka 38  

Av Debora Persson - 12 september 2009 09:49

Du är på dag 261 av 280. (93,2%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 1 full dag (v37+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 19 dagar kvar till beräknad förlossning.



Nu jäklar har vi hamnat under 20-strecket. 19 Dagar kvar tills han ska komma!

Hoppas nu verkligen inte vi gåt över tiden, för det orkar jag inte.

Tänk att mamma fick gå över 16 dagar med Algot. Otroligt jobbigt ju!

Usch, tänk om Lilleman istället kommer i slutet på oktober istället för i början?



Av Debora Persson - 11 september 2009 08:28

Du är på dag 260 av 280. (92,9%).
Du är i vecka 38 
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden. 
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 20 dagar kvar till beräknad förlossning.



Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg.

Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen.

Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont.

Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar.

Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk.

Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång.

När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum.

Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.



Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

Av Debora Persson - 10 september 2009 23:04

Innan jag blev gravid vägde jag 56 kg.

Nyss vägde jag mig.

Måste vara något allvarligt fel på vågen.

Hur i helvete kan man annars gå upp så mycket?

20 KG!!!

För bara några veckor sedan hade jag bara gått upp hälften så mycket som jag gjort nu, alltså 10 kg...

Helt skumt, för om jag gått upp så mycket nu sista tiden borde jag väl fått en jäkla massa bristningar?

Inte en enda brist på magen ju.

Är jag visserligen glad för men ändå.

Man ska ju väga sig på morgonen med, så i morgon innan fruksot ska vi se om jag det är lika mycket.

Åt helvete med vågen.

Av Debora Persson - 10 september 2009 14:02

Du är på dag 259 av 280. (92,5%).

Du är i vecka 37.

Du har gått 36 fulla veckor och 6 fulla dagar (v36+6).

Du är i 9:e kalendermånaden.

Du är i 10:e graviditetsmånaden.

Du är i trimester tre.

Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009

Du har 21 dagar kvar till beräknad förlossning.


   


Ja, nu är det exakt tre veckor kvar tills han är beräknad att komma till oss!

Av Debora Persson - 8 september 2009 20:38

Snart slutar min man sitt jobb och då blir det väl film.

Nu är det idol och sen är det tamejfan Andra Avenyn som har börjat igen! En töntig serie jag vet, men har man väl börjar kolla på skiten så kan man inte sluta.

Ikväll har jag otroligt ont i ryggen.

Hoppas på att Lilleman kan komma snart så jag slipper ha ont längre.

Är inte alls långt kvar och han kan i stort sett komma när som helst.

Men å andra sidan så går 7 av 10 förstföderskor över tiden.

Skulle inte förvåna mig om han då kommer senare med tanke på den turen jag alltid har.

Han ska ju egentligen komma den 1 oktober.

Ska han vara sen, då kommer han nog den 3 oktober känner jag på mig.

En lördag kommer han tror jag.

Eller så blir det lördagen innan, den 26 september.

 

 

Innan Ultraljudet var han ju beräknad att komma den 24 september så vi får väl se när han vill komma till oss...??

Förhoppningsvis snart!!

Bebisbild     

23

Av Debora Persson - 8 september 2009 11:57

Du är på dag 257 av 280. (91,8%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 4 fulla dagar (v36+4).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 1 okt 2009
Du har 23 dagar kvar till beräknad förlossning.

Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards