♥Så Älskade Från Första Stund♥

Inlägg publicerade under kategorin ღVilmer 0-1 år ღ

Av Debora Persson - 8 augusti 2012 15:09

Lite trist att babysim ska vara just på fredagar här! Vi gick förra omgången och då var det inga problem på fredagarna för sambon var hemma då, men jag ahde velat gå fortsättningskursen såklart men eftersom de varit så knepiga och satt babysim på fredagar när syskon inte är på dagis så kommer det inte gå i höst. Sambon jobbar då för fulla muggar och är knappst ledig på fredagar. Varför har de babysim på fredagar för? Det är ju i stort sett bara de barn som inte har syskon som kan gå på babysim då! Tummen NER! Hade varit mycket enklare men babysim tisdag-torsdag då syskon är på dagis. Icke sa nicke, vi får väl helt enkelt klara oss med att bada i badkaret.

Lite tråkigt, i fortsättningskursen ska man låta barnen börja dyka och det är väl ändå det som är mest spännande när det gäller babysim.


Inget att hänga upp sig på. Just nu vilar båda mina små herrar. Maximilian ska bara få vila en  pytteliten stund så att risken inte är så stor att han vill vara uppe hela natten. Det är det som är så knepigt, ofta behöver han vila lite på dagen för att han är så trött men sover han då så är han uppe halva natten. Sover han inte så klarar han inte dagen. Det finns inget mittemellan där inte.


Nu ska jag ta och plocka i ordning lite innan det är dags för herrarna att vakna till liv igen! :)

Av Debora Persson - 7 augusti 2012 22:37

Dagens eftermiddag spenderades hemma hos mamma.

Mormor, morfar, Karin och mina kusiner Leo och Max var på plats.

Massa mys, middag och fika blev det. Och såklart, Maximilian hade sett fram emot det sen han fick veta att vi skulle dit- Bada i poolen! Idag badade han med kusinerna och lekte massa med dom. Han hade jättekul och ville inte följa med oss hem senare på kvällen. Han sa att han skulle sova över och att vi fick åka hem själva men så blev inte fallet tillslut. Han fick följa med oss hem som tur är! :)


Vi kom hem för en stund sedan nu och båda barnen ligger och sover nu.


              

Tror minsann detta är dagens bästa bild! Maximilian är vanligtvis rädd för små hundar, då de hoppar mycket mer och är ganska mycket livligare men med ett vapen så är det han som har makten!

Kolla in Maximilians blick! Han kanske är hämndlysten då Henry käkade upp mina skor förra gången vi var där på besök ;)

 

Av Debora Persson - 4 augusti 2012 23:19

Sjukvårdsupplysningen är väl bra på sitt sätt men varje gång man ringer in om det är något- framförallt om det handlar om barn så är det alltis sura tanter man får prata med. De har en ton som får en att känna sig som om man vore världens sämsta mamma. Ikväll var det likadant.

Vilmer ligger brevid mig i soffan och håller precis på att somna när Maximilian ropar på mig och jag går in till honom lite snabbt, sen hör jag en duns och sen skriker vilmer.

Då har han trillat ner från soffan med huvudet före och får ett stort rött märke. Jag tröstar honom och han lugnar ner sig.

Tänker att jag kanske borde ringa 1177, men struntar i det först. Tänker att de ändå kommer va sura och säga att det inte är något allvarligt om  han nu ändå inte spydde en massa och betedde sig annorlunda.

Men efter en stund så rinnger jag ändå så jag kan få höra att det iallafall inte är något.

Kommer fram och jag presenterar mig, man får knappt ett hej tillbaka.

Jag säger att min son trillat med huvudet före och tänkte kolla så det kanske inte är så farligt ändå. Då väser kärringen "Ja det förstår du väl att inte jag kan avgöra här, det måste du såklart åka in till akuten och kolla!" Jag frågade då om man skulle åka in till akuten, för han var ändå lugn och så men det sa hon att man självklart skulle åka in och kolla dom när det är så små barn.

Jag förstår verkligen inte att varför de som man pratar med låter så sura!? Alla är såklart inte sådana men ofta när man pratar med någon där så låter de så otrevliga. Herregud hur svårt är det att låta lite trevlig när man jobbar med att sitta i telefon och hjälpa folk? De får det att låta som om allt som händer är ens eget fel och att man inte kan se efter sina egna ungar.


Jag fick ringa Oskar eftersom mannen precis hade börjat jobba sitt nattpass så Oskar fick åka och hämta vår bil och sen hämta oss så vi kunde åka in till akuten. Jag visste att vi skulle bli hemskickade eftersom det verkade inte vara något allvarligt med honom ändå men det var lika bra att kolla honom.

Maximilian höll precis på att somna så han blev lagom förrvirrad när han fick stiga upp och klä på sig igen.


Väl inne på akuten sitter vi i väntrummet tillsammans med en äldre herre som sitter och läser en tidning. Det är knäpptyst i väntrummet och Maximilian pekar på herren och vrålar "GUBBE!" Han skäms inte den pojken! Herren måste hört eftersom det annars var så tyst där inne och Maximilian viskade inte heller precis men herren låtsades väl som om han inte hörde som tur är. Vi behövde inte vänta så länge utan kom in ganska snabbt och strax därpå kom läkaren. Han kollade Vilmer och allt såg bra ut! :) Sen fick vi åka hem.

Maximilian hade hunnit piggna till under besöket och såg det hela som en trevlig liten utflykt och var väldigt glad i hågen när vi skulle gå ut.

Han pekade mot sjukhuet och sa att pappa varit där och haft aj aj i magen innan. Sen sa han "Hej då fukhuset, ses en annan dag! Oooligt!!"

 

Väl hemma tog det dock inte många minuter innan båda små prinsarna däckade i varsin säng. Och jag ska strax ta och bege mig till sängen jag med.


Av Debora Persson - 3 augusti 2012 19:32

I onsdags bar det av tidigt, strax efter 07 kom Danne hit och vi åkte mot Tomelilla för ett besök på Tosselilla.

Det blev ett stopp i Kristianstad för att köpa lite vi missat att handla och sen blev det kaffe innan vi kunde bege oss igen. Vid 9:30 var vi på plats, det öppnade 10 och det var redan massor med folk när vi kom dit.

Jag låter bilderna tala för sig själv istället för att skriva en massa.

                                                                                                 

Medaljen fick Maximilian när han vaskat guld. Den är han mycket stolt över och har den på sig hela tiden.


När vi varit iväg på sådanahär utflykter tidigare (tosselilla -09, öland -11, öland -12) så har vi haft tur och det har knappt varit en människa på plats så då har vi varit bortskämda med att det inte varit kö alls till något.

PÅ Tosselilla denna gången var det kö, främst till karusellerna och det är man inte van vid. ;)


När vi skulle bada så gick jag och Maximilian och bytte om medans mannen, Danne och Vilmer väntade utanför. Maximilian hade bytt om jag skulle byta om och då sprang han ut. Eftersom de andra stog precis utanför tänkte jag att Maximilian sprang ut så dom såg honom men han är listig som en räv och smet undan utan att de andra såg honom så när jag kommer ut frågar de vart Maximilian är och mitt hjärta höll på att stanna. Här var vi vid badet med massor med vatten och sjukt mycket folk och Maximilian var borta utan att hunnit få på sig varken armpuffar eller simring!

Trodde jag skulle dö. Kom inte ens ihåg vad för badbyxor pojken hade på sig så visste inte riktigt vad jag skulle leta efter.

Jag sprang bort till en av barnpoolerna men såg honom inte. Mannen fick stanna kvar med Vilmer i vagnen och Danne fick springa bort till en annan pool. Precis när jag skulle vända och gå tänkte jag ändå att jag skulle stå kvar och titta lite till, det var massor med barn i poolen så han kunde vara där. Gick fram till en av vattenrutchekanorna och där bakom kanten satt han och skulle precis åka ner i vattnet! Usch, tänk om jag gått därifrån utan att kolla i kanan! Livrädd slet jag väck honom och gick tillbaka. Förgrommade onge skrämde slag på mig.

Blev inte så mycket bad ändå, Maximilian frös jättemycket och valde själv att stiga upp och bad om kläder.

Det brukar inte hända annars;)

Men annars var dagen toppenbra!


Av Debora Persson - 29 juli 2012 20:24

Vilmer har de senaste dagarna varit en riktig pina rent ut sagt. Det måste vara den kvava värmen, vetesjutton vad det är annars. Ongen sover 3 minuter och sen vaknar han. Massor med gnäll och knappt någon vila. Han somnar aldrig fast han är trött. Han kan va nyäten och nysketen och inget duger. Trötta föräldrar.

Hoppas det blir bättre snart iallafall! :)


Jag la Vilmer på filten och en minut senare hade han förflyttats sig en bra bit. Han har kunnat förflytta sig ett bra tag men det är nu det börjar gå undan! Han är snabb som en iller, pojken! :)♥

Snart kryper han nog med. Hela tiden lyfter han på rompan och in med benen precis som om han ska ställa sig på alla 4.

 


Ja, en riktigt seg söndag idag iallafall. Hade tänkt bege oss ut men det har regnat hela dagen så vi har plckat lite så gott det går. Någon har ju fått sitta med Vilmer hela tiden;) Tvättat har vi gjort och vi har Danne på besök.

Maximilian var nog väldigt trött idag. Han tryckte i sig ett gäng skurna falukorv innan de hann stekas och när vi satte oss och skulle äta middag så sa Maximilian att han skulle gå och lägga sig och sova.

3 minuter senare sov han som en stock, lilla gubben ♥
Att Maximilian som är en riktig nattuggla somnar vid 18 hör ju inte till vardagen direkt;)


Nu ska vi ta itu med Vilmer och försöka få honom att somna för natten.

Om nätterna har han inga problem att sova. Det är väl värmen då eller?


Av Debora Persson - 26 juli 2012 08:52

Bilder från igår.


       

Av Debora Persson - 25 juli 2012 19:32

Just nu är jag så sjukt sugen på het stark gulachsoppa med lite bröd till och iskallt vatten men det som serveras till middag idag är lite korv med bröd. Man kan inte få allt alla gånger:)


I går somnade Vilmer vid strax efter 22 och jag tänkte att jag skulle få en knepig natt då jag var hemma själv med barnen eftersom sambon jobbade natt. Han är så lättväckt att det alltid är han som går upp om det är något så jag inte lika van vid att masa mig upp dödstrött mitt i natten.

Men när jag vaknade i morse så låg sambon brevid mig och Vilmer låg och snarkade i sin säng. Vad var klockan egentligen? Vilmer brukar få upp mig klockan 7 och sambon slutade ju jobba 07:15  så jag had eminsann fått mig lite sovmorgon till strax efter 8 idag! Plus att Vilmer inte vaknat en enda gång heller sen han somnade!

Jag steg upp och inväntade första son som skulle vakna. Vilmer vaknar när som tänkte jag men Maximilian vaknade före, vid strax innan 9.

Jag blev nojig och undrade varför i sjutton Vilmer sov så länge för och var inne hos honom 50000 gånger för att se så han åtminstone andades och gjorde han det kunde han få sova hur länge han ville.

9:30 valde ongen att öppna sina blå! 9:30!! Herregud han sov som en stock i 11½ timme! Inte för å klaga men eftersom han inte brukar sova så, så kunde man ju knappast njuta av den sovmorgonen för jag skulle hela tiden springa och kolla så han levde. Och grejen är den att jag precis innan jag gick och la mig igår läste om en tjej vars unge hade dött i spädbarnsdöd. Han var nästan 6 månader och hon skulle kolla till honom när han sov och då upptäckte att han hade konstig färg i ansiktet och inte andades. Smart att läsa det kvällen innan ens egen onge väljer att ta jättesovmorgon!
 Nej fy och usch.


Vi fick snällt sitta och vänta på att karln skulle stiga upp vid 14 idag innan vi begav oss ut i stekiga solen! Vi åkte dit där vi var igår och där var även sambons bror med flickvän. Maximilian hade köpt håvar så vi fiskade mer småfisk idag. Lite lättare än med en spann!:)

Nu ska vi ha lite mat i oss innan jag intar fortsatt soffläge! Sen kommer det kanske upp lite bilder från dagen med!

Av Debora Persson - 24 juli 2012 22:26

Idag var det varmt som sjutton ute. Solen sken och det blåste inte ens. Det brukar det göra ganska rejält när det väl är sommarväder ute men idag var vädret perfekt vill jag lova!

Vi begav oss idag ut till ett ställe för att sola och bada (för de som ville det- inte jag då alltså..). Oskar följde med oss och vi åkte ut till havet som tydligen var sjukt kallt även för dom killarna som brukar bada i oavsett hur varmt eller kallt det är. 16-17 grader var det tydligen och jag skulle inte sätta min fot i det kalla vattnet!    

Vi begav oss istället därifrån och åkte en annanstans. Där var vattnet avrmare och pojkarna var glada för de kunde bada. Själv låg och jag gottade mig i solen och Vilmer låg och

sov i tältet i skuggan.

Efter en stund vågade jag mig med ut i vattnet.

Jag hade minsann avtten upp till knäna och fångade små fisk med en spann. Det ni! :)

Ja, jag är knappast den som badar frivilligt i kallt vatten. Utomlands har jag inga som helst problem med att bada för där är vattnet mycket varmare och så är det klart vatten. Man ser ner till botten och det gör man knappst i Sverige och därför vet man inte vad det är för skit eller fula fiskar som sommar runt under mig.


Efter en skön powernap var även denna lilla herren vaken och glad!

       

Oskar och Maximilian fiskar småfisk!

 


               

Lite småfisk!

 





Debbie


Debbie, 26 år.
Mamma till
3 prinsar.

♥♥♥
Maximilian -09
Vilmer -12
Ellion -13
♥♥♥

Mitt Liv.

♥ Familjen ♥

Tidigare år

Tidigare skrivet

Invisible Friend

 

Ställ din fråga till mig!

Gravidbloggar

Länkar

Letar du efter något speciellt?

Följ bloggen!

bloglovin Mamma till Maximilian 20090923

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards